Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

'heese geit' / vraagjes

• Monica

Ik heb 2 dwerggeitjes waarvan er 1 momenteel ‘bronstig/bokkig’ (of hoe je het ook wilt noemen) is. Ze heeft de laatste 2 dagen zo veel gemekkert (ook snachts) dat ze er hees van is geworden (je kunt het nu dan ook geen mekkeren meer noemen, maar eerder piepen). Kan/moet ik hier iets aan doen of moet dit ‘vanzelf’ over gaan? Ze eet momenteel wel goed, dus er lijkt me geen sprake van hevige keelpijn.

Tijdens de eerste dag van ‘de periode’ at ze niet veel. Was ze veel te onrustig voor. Ik neem aan dat dit normaal is? Kan iemand dit bevestigen?

Monica

• popke

Die stem van je geit komt vanzelf weer terug.

En ik weet niet precies of een geit echt minder eet, maar ik kan me goed voorstellen als ze de hele dag bezig zijn met mekkeren/piepen, kwispelen en heen en weer lopen dat ze geen tijd heeft om te eten. Als ze nu weer gewoon eet is er niets aan de hand.

• ine

Monica,

als een geit bokkig of rits is, is het heel normaal, dat ze een paar dagen minder of niet eet.

ine

• Karin

Dus dat mekkeren spreek gillen, heeft met de bronstigheid te maken!?

Ik heb 2 hele lieve geiten opgevangen, maar jee, de buren zullen niet blij zijn, ze staan in de tuin in een straat…

Ik ga dus nu als ze weer begint snachts mn bed uit hun in hun hok te zetten, dan maar even opgesloten, maar anders gaan de buren klagen..

Ik vind het zo gek dat het echt maar 1 x per week is ofzo, en dan al 2 maanden lang, geen echte regelmaat. Kan het ook nog iets anders zijn? Is er iets waar ik extra op moet letten, ik weet veel van katten honden en konijnen, maar helaas te weinig van geiten gedrag.

• popke

De cyclus van een geit duurt drie weken. Het kan natuurlijk zijn dat ze elkaar precies afwisselen met de cyclus. Maar misschien zijn ze eenzaam (al is dat met twee geiten onwaarschijnlijk) of hebben ze honger. En ik zou ze sowieso 's nachts in hun hok zetten. Daar krijgen ze niets van en waarschijnlijk stellen je buren dat ook op prijs.