Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

blauwe tong

• Hans B.

In de media lees ik dat er ongeveer evenveel hobby schapen en geiten besmet raken als bedrijfs geiten en schapen. Is dat zo? Hoe bestrijdt je een dergelijke besmetting als het dier eenmaal ziek is?

• ine

Hans,

Of het percentage besmetting bij hobby-dieren even groot is als bij de bedrijven weet ik niet.

Eenmaal besmet is een dierenarts de aangewezen persoon om te behandelen!

Hoewel wij momenteel in een blauwtongzone zitten zijn we er gelukkig vrij van gebleven, dus hoe die behandeling is weet ik niet.

Vraag er een dierenarts eens naar.

Wij hebben wel de stal en de dieren behandeld volgens de voorgeschreven

regels.

ine

• Hans B

Zowaar, ik lees in het nieuws dat de knuttenplaag en dus de blauwtong onbeheersbaar is geworden. Nu pas wil LTO op vaccinatie gaan inzetten en vind ze dat gevaccineerd vlees en levende dieren ook geexporteerd moeten kunnen worden.

Ieder mens in het buitengebied weet dat we al jaren knutten hebben en dat die de winters kunnen overleven. Dus de komst van Blauwtong was een kwestie van tijd maar LTO noch LNV heeft toen meteen actie ondernomen om bij de bedrijven die het blauwtong vaccin produceren (in Frankrijk en Z. Afrika) inlichtingen te vragen of om een bestelling te doen. Het type blauwtong (nr. 8) was al vrij snel bekend.

Maar hoe gaat dat hier men geeft eerst de schuld aan de toeristen als dat niet lukt beweert men dat de knut in de winter uitsterft terwijl iedereen wist dat dat niet waar was. Dan doet men een hele tijd volkomen niets tot er zoals nu al bijna 500 bedrijven besmet zijn en de economisch schade maar oploopt. Dan zegt LTO eindelijk wat en gaat waarschijnlijk LNV traag naar Brussel kijken. Belgie met het grootste aantal besmettingen, hetgeen logisch is want blauwtong nr 8 komt vooral voor in de voormalige Belgische kolonieen in Afrika. Maar niemand zegt dat het door de handel hier is gebracht. Belgie dus doet volstrekt niets richting Brussel.

Mochten we het geluk hebben dat Brussel besluit tot vaccinatie en er eindelijk eens een vaccinbestelling wordt gedaan dan heb je fenomeen dat geen enkel EU-land gevaccineerde produkten mag boycotten maar de bedrijven in die landen doen dat wel vaak gesteund door die regeringen. Dus is men tegen vaccinatie en ligt binnenkort de hele vee-export plat. Waarom eigenlijk? Nou gewoon, dit noemt gezonde handelspolitiek.

• J.Hesterman

Dat geiten besmet zijn geraakt is een misvatting. Geiten kunnen wel besmet raken met blauwtong, zo is bij experimentele proeven gebleken. Maar in de praktijk heeft zich geen geval van blauwtong bij geiten voorgedaan. Meer hierover in het februarinummer van Levende Have. www.levendehave.nl