Hallo,
we hebben een bokje dat we niet weg willen doen. Nu word ons castratie aangeraden i.v.m geur. Is dat een goed advies? en zo ja welke leeftijd heeft dan voorkeur.
Kan dat met een elastiekje zoals aangeraden?
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsCastratie hoeft niet per sé als je de ruimte hebt om je bok te laten luchten en in de stal een goede ventilatie hebt. Die bokkenlucht wordt vaak sterk overdreven.
Castreren kan op elke leeftijd maar het is beter als de bok volgroeid is. Te jong castreren doet je bok vet worden.
Castreren moet altijd door een dierenarts gebeuren en is ook niet zo duur.. Castreren met een elastiekje is pure dierenmishandeling waarbij meestal een niet te stoppen weefselversterf optreed en je dier niet te redden is en dan moet je toch naar de dierenarts.
Rud,
Wij laten onze bokjes al jaren via de “elastiekjes-methode” castreren op heel jongen leeftijd. Denk hierbij aan 4-6 weken.
Wij hebben nog nooit problemen gehad, de diertjes geven ook geen pijn aan en gedragen zich normaal. We hebben nu nog een bokje lopen, dat vorig jaar april is geboren en vroeg is behandeld. Ziet er prima uit en is net zo mooi slank als zijn zusje uit dezelfde worp. Als je deze castratie wilt, moet je ze wel “vroeg” laten toepassen, want anders kan dat niet meer. De leeftijdsgrens weet ik niet, maar wij hadden ooit een bokje van 6 maanden en dat kon al lang niet meer. Voordeel is, dat deze bokjes inderdaad niet gaan ruiken, omdat de geurklier niet ontwikkelt. Daarnaast blijven ze bij vroege castratie ook uiterlijk veel meer een “geitje”. Slanker en niet zo'n echt bokjeskopje en lichaamsbouw.
Natuurlijk kan goede ventilatie tegen de bokkenlucht veel helpen, maar wij zijn er bij de deur toch geen liefhebber van. Ruiken doe je ze toch, zeker bij warmer weer.
Bovendien kun je de bokjes ongecastreerd ook niet vrij rond laten lopen in de buurt van de geiten i.v.m. ongewenste dekking. En reken er maar op, dat de dames alles zullen proberen om bij meneer te komen in hun bokkige dagen. Of andersom.
Kortom, wij hebben hier heel goede ervaringen mee. Nog nooit infecties of weefselversterf gehad.
Misschien helpt dit om een voor jou juiste keuze te maken, want ook andere methodes kunnen voor- en nadelen hebben. Ik kan je alleen maar laten delen in onze ervaringen.
Succes, ine
Chantal,
Dat aangeven van pijn geldt natuurlijk wel voor alle vormen van castratie!
Nogmaals, er zijn verschillende methodes, die wij goed met onze dierenarts doorgenomen hebben en onze keuze blijft voorlopig deze. Ook op grond van ervaringen met andere manieren, die we ook hebben laten uitvoeren.
Kortom, we “doen” niet zomaar wat. Alle handelingen worden door een ervaren en deskundig dierenarts bij onze geiten uitgevoerd. Hij is daarvoor uiteraard bevoegd en bekwaam en wij weten in hem een goede raadgever, die deze methode niet zou uitvoeren als hij veel dieronvriendelijker is dan andere.
Gelukkig heeft elke geitenhouder daarin zijn eigen keuze en verantwoordelijkheid en wij proberen in de verzorging en behandeling heel zorgvuldig te zijn.
ine
Hoewel ik het in jouw geval niet wil/kan bestrijden, is het algemene beeld van veeartsen niet zo rooskleurig als jij doet voorkomen.
Het is niet voor niets dat de bond van dierenarsen zich sinds kort presenteren als de ambassadeurs ter voorkoming van onnodig dierenleed. Dat is mooi maar wel wat laat.
Je hebt in ieder geval met je antwoord duidelijk gemaakt dat niemand zonder deskundige hulp moet proberen zijn dieren te castreren.
Laat het geen bok blijven! Daar krijg je spijt van. Tenzij je hem als dekbok wilt houden. Een echte bok wordt heel groot en stinkt ook (wij houden professioneel geiten en we kunnen het dus weten). Het is bovendien veel makkelijker om een gecastreerde bok te houden dan een echte. Ze worden wel wat groter dan een geit, maar zijn veel rustiger dan echte bokken (die echte macho's worden), blijven een stuk kleiner en ze stinken niet.
We hebben voor vrienden weleens kleine bokjes met een elastiekje gecastreerd. Als je die ring erom doen als ze een week of twee/drie zijn, gaat dat heel goed. Ze gaan gewoon weer verder waar ze mee bezig waren als de ring erom zit omdat die op die leeftijd nog niets afknelt.
Wat Chantal daarover zegt (in de volgende reacties) is onzin. Alsof een geit niet laat merken of ie pijn heeft!
Het klopt ja, dat ze er last van hebben als je het op een week of vijf/zes doet. Dat hebben we dus ook eens gedaan met eentje en dat is inderdaad niet aan te raden. Dat bokje liep een dag een beetje ongemakkelijk (sorry, op die leeftijd doen we dat dus niet meer).
Aanrotzooien? Volgens mij staan er hier op deze site ook een aantal hele slechte ervaringen van mensen met castratie door de dierenarts onder narcose. Is ook niet zonder risico's en doet volgens mij ook pijn, alleen op het moment van de narcose niet. Voor ons is de methode met elastiekjes (op heel jonge leeftijd) de beste en ik durf te wedden, mits je het goed doet, dat er minder risico's (en napijn) aan zitten dan op latere leeftijd onder narcose castreren.
Enne, ik geloof best in een oerinstinct, maar hoe verklaar je dan dat een geit die door een andere in elkaar gebeukt wordt, keihard begint te schreeuwen? Iedereen die geiten heeft, kan volgens mij bevestigen dat een geit het niet zal nalaten om het uit te schreeuwen als ze pijn heeft. En ook een geit die op sterven ligt, schreeuwt het soms uit (misschien wel in de hoop dat er dan snel een roofdier een einde aan maakt).
Dieren schreeuwen altijd uit irritatie of gefrustreerdheid. Ik zie dat bij mijn haarschapen maar nog duidelijker bij mijn kippen, als ze elkaar maar even aanraken reageren ze al, de één wat minder dan de ander. Dat is nog geen bewijs dat ze pijn hebben. Juist als ze flink gewond zijn hoor je ze niet. Ik heb kippen gezien met schreurwonden van het treden door de hanen maar gaven geen kick ook de kip met een uitgezakte legdarm die door andere dieren kapot was gepikt liet niets merken en ook de kip met waterzucht waarbij ze ten dode zijn gedoemd liet niets meken tot zij dood was.
Je zal je misschien afvragen wat dat met geiten te maken heeft maar met kippen gaat de levenscyclus nu eenmaal wat sneller en kan je deze gegevenheden wat sneller vaststellen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?