Kat,
Wij hebben dwerggeitjes voor ons plezier. Dat betekent, dat voor ons de lammetjes nooit weggaan bij de moeder voor de 12e week. Ze kunnen wel eerder gespeend worden vanaf zo'n 9 weken, maar eerder zeker niet. In principe blijven de lammetjes minimaal 3 maanden bij hun mama en liever nog iets langer. Ze leren dan ook veel in de kudde. Na 16 weken is overplaatsen geen probleem meestal. Ze eten dan volledig zelfstandig en kunnen zonder moedermelk. Als ze bij de moeder blijven lopen drinken ze soms nog wel wat na 7 maanden, maar dat is zeker geen noodzaak.
Echte “fokkers” zullen dit niet toelaten om de moeder te “sparen”, maar wij laten de geitjes dan weer een jaar dracht overslaan om op rust te komen.
Als je geitjes neemt, neem ze dan tegelijk uit 1 kudde, anders is er grotere kans op ruzie en machtstrijd. Neem er minimaal 2, want een geit is een kuddedier en houdt niet van alleen zijn.
Zorg altijd voor een goede stalling, want geitjes houden niet van nattigheid.
In huis heb ik geen ervaring met geitjes, maar ze laten zich denk ik weinig aanleren over knabbelgedrag en zindelijkheid.
Paarden en alpaca's bijvoorbeeld mesten op 1 plaats, maar geiten doen hun behoefte waar ze op dat moment staan.
Ik begrijp, dat je in Belgie woont. Misschien wel niet zo ver bij ons vandaan - west zeeuws-vlaanderen.
Ik weet niet, wanneer je geitjes wilt aanschaffen, maar volgend voorjaar krijgen wij weer lammetjes. Mocht je dan geinteresseerd zijn, laat het dan tijdig weten!
En natuurlijk altijd welkom om eens te komen kijken en babbelen over deze leuke dieren.
groeten en succes met de voorbereidingen.
ine