Hoi Don,
Nadat mijn Nubische bok na/tijdens castratie is dood gegaan, heb ik bij ervaren fokkers en andere veeartsen navraag gedaan wat er fout is gegaan tijdens de ingreep. Uit deze informatie kwamen de volgende punten naar voren:
*voorkeur gaat uit naar “bloedig”castreren, kneuzen wordt nog maar weinig gedaan ivm kans op recidive en de pijn schijnt langer aan te houden
*een Nubische geit/bok is gevoeliger voor narcose dan bv een saanengeit of een bonte geit
*een Nubische geit/bok mag maar de helft van het narcosemiddel van wat een andere geit zou krijgen
*eventueel kan de geit bij de castratie naast de narcose een plaatselijke verdoving krijgen
*een geit moet na de ingreep op de buik gelegd worden met de snuit naar voren
*een geit mag voor de narcose niet te veel drinken en alleen hooi en/of stro eten
*een veilige verdoving voor geiten is een combinatie van domitor en ketamine, tegen de domitor kan dan na de ingreep “tegengif” worden toegediend
Elke ingreep brengt natuurlijk wel risico's met zich mee.
Verder ben ik het met Ine eens dat je zgn aangeleerd gedrag moet zien te voorkomen. Dit geldt voor alle dieren. Denk goed na over bepaald gedrag. Vind je iets ook nog leuk als een dier bv 50 kg weegt ipv nu bv 10 kg.
Met vriendelijke groet,
Linda