Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Bok van 19 weken

• don

Hoi, wij hebben een nubische bok van nu 19 weken , erg lief, gaat prima , met de pony,s, zie vorige berichten , nu vertoond hij de laatste week , toch al behoorlijk bokken gedrag , logisch denkt nu iederen !, is op zich ook niet echt een punt, maar wilde er toch graag iets meer van weten, kan er namelijk weinig van vinden op het net.

Hij , daagt je spelenderwijs uit , rent voor je uit , komt omhoog en koomt vlak voor je neer, zodra je hem aait , ook rustig begint hij , hij doet het wel beheerst , maar toch , ik vroeg me af , of castratie nodig is , of is dit alleen speels bedoelt en wordt het minder als hij ouder wordt??

Mijn volgende vraag is , stel dat hij gecastreerd wordt voor dat hij volwassen is , heeft dat dan invloed op zijn verdere groei??

alvast bedankt voor jullie reactie!

gr don

• ine

Don,

De bok is zijn rangorde aan het bepalen en zal proberen boven jou te komen staan. Wat nu spelen lijkt, kan uitlopen op een niet te benaderen bok.

Zie ook mijn berichtje op prikbord hieronder 07/08 en vooral ook dat van 19/08.

Wat castratie betreft, ik heb alleen ervaring met dwerggeiten. Wij laten de bokjes altijd vroeg castreren en ze groeien dan meer uit als een geit en krijgen niet dat bokkige uiterlijk. Voordeel is, dat ze dan ook niet gaan stinken, omdat de geurklier niet ontwikkelt.

Als je dus echt een stoere bok van uiterlijk wilt is vroege castratie niet aan te raden.

Een dierenarts kan je hierover prima informeren en waarschijnlijk een echte fokker van het nubische ras ook. Kijk hiervoor even op de site.

Succes ermee.

ine

• Linda

Hallo Don,

Je geit zal ook wel zijn rangorde aan het bepalen zijn, maar een nubische geit is ook erg aanhankelijk en op mensen gericht en omdat hij nog jong is, is hij ook nog speels.

Tav castratie zal de ene veearts adviseren te wachten met castratie tot de geit een half jaar is ivm de ontwikkeling van de plasbuis en de andere veearts zal zeggen dat de leeftijd er niet veel toe doet. Daarnaast zijn er twee methodes van castreren: kneuzen of opereren. Bij een operatie kunnen als complicaties nabloedingen en infecties optreden. Het kneuzen schijnt meer napijn te geven en werkt niet altijd goed, bok wordt dan weer vruchtbaar. Na een operatie verdwijnt meestal wel het bokkige gedrag tgv hormoonverandering, na het kneuzen hoeft het gedrag niet te veranderen, omdat er tav hormonen niets veranderd.

Wanneer je besluit je bok te laten castreren, let dan goed op of de veearts ervaring heeft met het castreren van (nubische) geiten. Wat op zich een simpele ingreep is, kan, heb ik helaas ondervonden, dramatische gevolgen hebben. Als je er behoefte aan hebt wil ik je de info, die ik helaas te laat had, over castratie van nubische geiten wel geven.

Met vriendelijke groet,

Linda

• don

hoi, bedankt voor jullie reactie, ik wil heel graag de info hebben!, ik denk zelf hij is nu nog vrij jong dat het voor hem speels bedoelt is , maar idd als hij straks niet meer tebenaderen is , zou ik dat heel zonde vinden……….wat me sinds gisteren opvalt is dat hij in zijn eentje soort van ‘“rij-bewegingen ”’ maakt in het land, vandaar ook de vraag in mijn vorige mail , meestal is hij goed aan tehalen , maar zodra je hem maar even langs zijn flanken aait , begint het “spelen”', gekke sprongen , bokken en vlak voor je neerkomen , voor de ervaren geitenhouders misschien een heel bekend iets, natuurlijk ga ik kwa veearts niet over een nacht ijs , en ga zeker uitzoeken wat het beste is , voor mij het belangrijkste dat hij handelbaar blijft , en gewoon mak ,

gr don

• ine

Don,

er is nog een manier van castreren, maar waarschijnlijk voor jouw bok te laat, namelijk een elastiekje laten plaatsen rond de balzak, deze sterft dan af en valt ook af.Levert in ieder geval geen infecties op.

ine

• don

mmmmm.geloof dat ik dat wat minder vind, dus zoek wel een veearts, maar denk je als je zijn gedrag zo leest dat het nodig is , of wordt hij na misschien soort van pubertijd weer rustiger??

gr don

• ine

Don,

Wij laten door de dierenarts altijd elastiekjes “schieten” en zijn daar uiterst tevreden over. Maar nogmaals, de bokjes moeten dan niet al te groot zijn. Onze ervaringen zijn er prima mee.

Ik zou er niet te veel op rekenen, dat de bok zijn gedrag later weer anders wordt.

Hij wil de baas van de kudde zijn, wat of wie die kudde dan ook is. Hij ziet jou als rivaal om zijn plaats te betwisten en zal dat als hij groter wordt zeker niet accepteren vermoed ik.

Gebruik zijn nu misschien wel leuke gedrag niet als excuus om het te tolereren, want hij zal vinden, dat hij de baas is.

Ook onze angorabok staat direct met de kop klaar als je in de wei komt.

Hij is niet agressief, maar wel zeer dominant. Zodra je hem aan de halsband, die we hem voor het gemak hebben omgedaan, meeneemt gaat het wel beter, maar hij blijft proberen zijn plaats te verdedigen.

Of dit gedrag door castratie minder wordt weet ik niet, ik vermoed het wel. Wij hebben met onze gecastreerde dwerggeitenbokjes nog nooit problemen gehad. Deze zijn wel in de kudde geboren en accepteren de leidster!

Vraag het bij een stal met jouw ras eens na. Ik ken het ras niet verder.

Succes, ine

• don

Ine,

bedankt voor je adviezen , heb gisteravond al een mail verstuurd naar een stal waar de hangoren gefokt worden ,maar nog geen antwoord.

Zal zo direct nog eens mailen naar een andere stal, ben er ook idd bang voor dat meneer behoorlijk dominant wordt, hoewel hij voor de pony,s erg veel ontzag heeft.

Maar goed, zal even wachten op een antwoord van een kenner, is ook best jammer dat er geen boek is over hun, en dan toch maar een castratie overwegen denk ik ,

gr don.

• don

Hoi , Linda mocht je de info nog hebben wil ik deze heel graag hebben hoor!

alvast bedankt,

gr don

• ine

Don,

Natuurlijk heeft hij voor de pony's ontzag. Die zijn een maatje groter en hebben zo nodig stevige hoeven.

Als ik nog iets weet hoor je ervan en succes met het verzamelen van informatie.

ine