Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Voeding geiten

• Chris

Hallo,

Mijn buurman heeft 2 dwerggeitjes in zijn tuin staan. Hij woont er nog niet (is zijn huis aan het opknappen). De geitjes hebben genoeg plaats om te lopen maar er staan enkel brandnetels op de “weide”.

Ik wil jullie vragen wat een geit allemaal mag eten? Mogen ze groenten, brood,…?

Heb het er met de eigenaar al over gehad maar die zegt dat ze eten genoeg hebben en dat hij pas in de winter gaat bijvoederen. Ik vind het zo zielig voor de dieren dat ik elke dag wat brood ga brengen (en dat ze dankbaar opeten).

Bedankt voor jullie goede raad! Ben een kattenkenner, dus vandaar mijn vraag aan de geitenliefhebbers!

Chris

• ine

Chris,

ja, niet iedereen geeft dezelfde zorg aan de dieren.

Nou zijn geiten van nature eigenlijk niet gewend aan overvloedig eten, maar ze moeten natuurlijk wel genoeg binnenkrijgen en ook wat variatie hebben. Ik ken overigens wel meer geitenhouders, die in de zomer alleen een weitje hebben voor hen en niets bijvoeren. Het is altijd wel beter als ze iedere dag wat hooi krijgen voor de penswerking. In de vrije natuur eten ze immers ook stuggere kruiden en blad.

Wat groenten mogen ze wel, maar ze eten lang niet alles.

Verder gedroogd brood zonder schimmel! Vinden ze lekker.

En eventueel een wilgentak of zo om het blad af te eten. Let wel op, dat ze geen giftige planten krijgen zoals liguster, taxus e.d.

Je ziet aan de geitjes wel of ze niet te mager worden. Let wel op, van alleen gras kunnen ze een dikke buik hebben, maar eigenlijk toch te mager zijn!

Zolang ze mooie keuteltjes maken zijn ze in ieder geval meestal wel in orde.

Een ziek geitje is suf en heeft vaak diarree.

Hopelijk heb je hier iets aan. Succes met je buurtjes (vooral de geitjes dus op dit moment)

ine

• chris

Hoi Ine,

Hartelijk dank voor je reactie! Had al niet meer verwacht dat er iemand zou reageren…

De geitjes hebben wel een dikke buik…Ik ging tegen sluitingstijd boodschappen doen en zag dat de winkelbediende alle groenten in een afvalbak aan het doen was…Ik heb haar aangesproken en tot mijn grote vreugde vertelde ze me dat ze ook geitjes heeft. Ze heeft me groenten meegegeven en “oud” brood, ze voert dit ook aan haar geitjes. In het pakket zaten ook nog wortelen.

Ik heb haar de situatie uitgelegd en ik mag elke avond langskomen om de groenten en brood die geiten lusten te komen ophalen! Gelukkig zijn er buiten ons nog mensen met een hart voor dieren!

Ik heb ook een bot hooi gehaald en daar krijgen ze ook elke dag van.

Hartelijk dank voor je reactie! Ik heb er veel van geleerd!

Groetjes,

Chris

• Anja kebeck

Chris ,Ik lees jou verhaal ,en ik vind jou echt een toppertje.

Wat lief dat je de zorg op je neemt ,daar mogen meer mensen hun voorbeeld aan nemen.

Ik ben dan ook zo blij dat er misschien eidelijk een 113 alarm nummer komt voor dierenmishandeling (wilders) dat missen we echt in nederland ,dus ik vind dat alle partijen deze regel in hun plannen moeten meenemen.

Chris namens de dieren BEDANKT

ps staan ze droog ,geiten vinden regen verschrikkelijk

Gr Anja

• chris

Dag Anja,

Ik zet me al 5 jaar actief in voor alle dieren. Buiten mijn voltijds werk ben ik er altijd mee bezig.

Dit weekend heb ik de eigenaar kunnen spreken. Hij zag dat ik brood bij me had en zei me dat geiten dit graag lusten maar ze er niet teveel mogen van hebben omdat hun maag dan opzwelt. Is dit zo? Volgens hem krijgen ze nu ook “korrels” als bijvoeding…In ieder geval, ik ga nu elke avond de groenten ophalen bij de plaatselijke winkel. Die mensen zijn blij om dit te kunnen geven (het scheelt hun een hoop in afval en ze helpen er dieren mee).

De geitjes hebben wel een groot schuthok ter beschikking, daar valt niks op aan te merken. Het hok is gemaakt uit hout en volledig wind- en regenvrij. Dat ben ik vanaf de eerste dag gaan controleren.

Nogmaals bedankt voor je reactie Anja! De zorg en onderhoud van geiten is nieuw voor mij en ik wil bijleren. Alleen spijtig dat buurman het niet snapt! Die had gedacht dat zijn tuin onkruidvrij ging worden…hihi…

Groetjes vanuit een kletsnat Belgie :-(

Chris

• Anja kebeck

Hallo Cris

Ik ben ook nog niet zo bekent met geiten ,die twee van mij ,heb ik nu 4 maanden.

Ik heb een klein kinderboedrijtje gemaakt ,met kippen ,eenden ,en konijnen ,en daar lopen de geiten ook tussen.

Ik geef ze hooi ,in een zak ,en ze krijgen een bakje krachtvoer.

Voor de rest gaat er natuurlijk heel wat groen in (sla ,kommkomer enz) aardappelschillen lusten ze niet.

Ik heb er ook niet zo veel verstand van ,maar ze zijn speels en zien er goed uit .,en de fokker ,waar ik ze gekocht hebt ,heeft me dit verteld.

Ik ben zelf ook een grote dierenvriend ,en ik heb dan ook de opvang van S.O.S Stray gedaan (vanuit belgie) maar omdat ik verhuist ben naar Duitsland kan dit niet meer.

Ik zeg altijd zo ,wij mensen zijn de spreekbuis van de dieren.

Groetjes vanuit het ook natte Duitsland

Anja

• marije

Ik heb het bovenstaande over de voeding van de geitjes met heel veel belangstelling gelezen.Ik heb zelf namelijk ook sinds begin augustus 2 leuke dwerggeitjes.Ik geeft ze naast het gras in de weide,elke avond wat geitebrokjes,en ieder een boterham.Is dit genoeg?Ze hebben wel een dik buikje,maar ook een goede ontlasting.Ze hebben ook beschikking tot hooi en kunnen binnen liggen wanneer ze dat willen.Wat is er allemaal nog meer wat je de geitjes kunt geven.Ik zag sla en komkommer staan,andere groenten dan,of ander eten?Alvast hartelijke dank.

PS hoeveel gram brokjes mogen ze per dag hebben(staat niet op de zak)??