Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bokkende bok, wat nu??

• Renee

Wij hebben sinds mei 2006 een bok. We zouden er een geit bijkrijgen, helaas die is nooit gekomen en zal ook niet komen. Onze bok loopt in een grote dierenwei met 8 kippen, 2 hanen, 4 eenden en 2 ganzen. Hij heeft een mooi binnenhok.

Nu het probleem, hij vernielt constant zijn hok, en al het andere. Als wij of de kinderen de ren in gaan dan heb je gelijk zijn horens in je kont zitten. Dus we hebben hem nu in een apart stuk, maar daar heeft hij geen hok, bij regen wordt ie dus erg nat. We willen er niet aan om een 4e hok te moeten maken. Een 2e geit durven we ook niet meer aan.

We willen hem dus eigenlijk kwijt, maar niemand die hem wil. Nu ben ik bang dat de laatste oplossing (slachten) uitgevoerd moet gaan worden. Vreselijk! Maar wie heeft tips of kan ons helpen?? Bedankt!

• ine

Renee,

zie mijn opmerkingen van vandaag bij onderwerp: dominante bok.

Ik denk verder, dat het niet goed is, dat de bok alleen is. Een geit is een kuddedier en verveelt zich alleen.

Daardoor gaat hij waarschijnlijk ook “slopen”.

Of je er nu nog een kameraadje bij kunt zetten weet ik niet. Dan zou ik zeker geen bok nemen, want dat wordt ruzie.

Wellicht een paar geitjes of jong gecastreerde bokjes. Misschien kun je ze ergens “op proef” krijgen.

Hoe was zijn gedrag bij de vorige eigenaar?

Als het daar wel goed ging is er hoop, anders wordt het heel moeilijk.

Overigens moet hij bij slecht weer wel droog kunnen staan, want een geit en regen, dat gaat niet samen.

Vraag anders eens informatie bij een dierenarts, die ervaring heeft met geiten.

Deze zal je graag helpen. Kijk ook eens op de site naar informatie bij geitenboerderijen zoals de Notelaarstuin. Ook zij zullen je vast wel informatie willen geven.

succes ermee hoor,

ine