Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

jaloerse bokkende geit

• Iris

Hallo,

Sinds 2005 zijn wij met geiten (Hollandse landgeiten) begonnen. In eerste instantie twee kort na elkaar, en dit seizoen nog twee. De tweede uit 2005 was die geit die op haar geboorteadres apart is bijgevoerd om sterker te worden en heeft altijd moeten vechten voor haar eten en dat is nog steeds te merken. Als het om eten gaat, voeren we haar als eerste, en ze heeft ook graag aandacht maar is erg jaloers wanneer de anderen eten of aandacht krijgen. Ik behandel ze naar beste weten maar helaas gaat ze mij steeds vaker bokken. Ik heb al flink wat blauwe plekken opgelopen en het wordt een onhoudbare situatie. Pas geleden heb ik zelfs een waterpistooltje gekocht om haar eens flink te laten schrikken op het moment dat ze toestoot! Ik heb natuurlijk nog geen jaren ervaring en weet niet goed hoe ik dit probleem aan moet pakken voordat ze lastiger (en gevaarlijker) wordt. Ik vind het echter erg vervelend worden en het frustreert me enorm, temeer omdat het in wezen echt een hele lieve, aanhankelijke geit is en ik graag een betere band met haar wil hebben.

Heeft iemand misschien tips voor ons? Hoe we dit aan kunnen pakken, of wie ik wellicht nog meer kan benaderen om ideetjes op te doen?

Iris

• Monica

E.e.a. klinkt bekend in de oren. Ik heb ook zo'n dame rond lopen en die kan ook behoorlijk jaloers zijn en dan moet ook ik het wel eens ontgelden.

Ik kan je helaas (nog) geen blijvend werkende oplossing geven, maar is ik iets weet hoor je het meteen.

De tip die ik eens heb gekregen is; probeer met z'n 2en naar je geiten toe te gaan zodat ze alleen aandacht kan krijgen terwijl iemand anders de andere(n) aandacht geeft.

Verder negeer ik het ook wel eens en meestal rent ze me dan eerst achterna en later word ze iets rustiger.

Hou me op de hoogte!

Monica

• petra

Hallo Iris,

Ik las net je vraag van twee jaar geleden. Ik zit momenteel een beetje in dezelfde situatie. We hebben 3 dwerggeitjes, twee zusjes en een uit een andere kudde die zeer mensvriendelijk is en aaibaar maar ook de leider van de kudde is. Een van de zusjes moet het steeds ontgelden. Zij (een van de zusjes dus) is ook het meest schuw en argwanend en waneer ik iets uit de hand geef begint ze me regelmatig te bokken. Misschien omdat ze altijd al de “gebeten hond”is?

Ik ga elke avond nog even een half uur de stal in om de zusjes wat tammer te maken en voer dan ook nog wat uit de hand. De leider bokt de zusjes weg en haar geef ik als laatste iets.Het schuwe zusje uit uit mijn hand maar kan plotseing tegen mij gaan bokken. Is terugbokken een remedie?

Heb jij na twee jaar misschien een oplossing?

Ik hoor graag van je.

Groet,

PetraIris schreef:

>

> Hallo,

>

> Sinds 2005 zijn wij met geiten (Hollandse landgeiten)

> begonnen. In eerste instantie twee kort na elkaar, en dit

> seizoen nog twee. De tweede uit 2005 was die geit die op haar

> geboorteadres apart is bijgevoerd om sterker te worden en

> heeft altijd moeten vechten voor haar eten en dat is nog

> steeds te merken. Als het om eten gaat, voeren we haar als

> eerste, en ze heeft ook graag aandacht maar is erg jaloers

> wanneer de anderen eten of aandacht krijgen. Ik behandel ze

> naar beste weten maar helaas gaat ze mij steeds vaker bokken.

> Ik heb al flink wat blauwe plekken opgelopen en het wordt een

> onhoudbare situatie. Pas geleden heb ik zelfs een

> waterpistooltje gekocht om haar eens flink te laten schrikken

> op het moment dat ze toestoot! Ik heb natuurlijk nog geen

> jaren ervaring en weet niet goed hoe ik dit probleem aan moet

> pakken voordat ze lastiger (en gevaarlijker) wordt. Ik vind

> het echter erg vervelend worden en het frustreert me enorm,

> temeer omdat het in wezen echt een hele lieve, aanhankelijke

> geit is en ik graag een betere band met haar wil hebben.

>

> Heeft iemand misschien tips voor ons? Hoe we dit aan kunnen

> pakken, of wie ik wellicht nog meer kan benaderen om ideetjes

> op te doen?

>

> Iris