Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

dominante bok

• ine

Sinds enkele weken ben ik in het rijke bezit van een drie-jarige angorabok en zij 2 vrouwen van 6 en 8 jaar.

Meneer vertoont echter nogal dominant gedrag zodra je de wei of het stalletje in komt. Staat gelijk gereed om te bokken. Begrijpelijk, dat hij zij leidersplaats laat zien, maar…

hoe kan ik hem leren in rangorde zijn plaats onder mij te accepteren of is dat onbegonnen werk?

Als dit niet lukt, hoe kan ik hem het beste benaderen, zodat hij niet direkt zo'n dominante opstelling vertoont.

Ik begrijp zijn gedrag wel, maar het zou fijn zijn, dat hij me accepteert in zijn domein.

Vast bedankt voor alle goede raad.

ine

• Iris

Hoi Ine,

Zoals je ziet, zit ik met een vergelijkbaar probleem maar dan met een geit. Hollandse landgeiten zijn qua formaat en gewicht ook niet bepaald subtiel, net als angora's. Mooi ras heb je gekozen trouwens. Ik zou zeggen: probeer het eens met mijn watepistooltruc? Geiten hebben een enorme hekel aan water! Hij zal je moeten gaan accepteren als oppergeit, anders blijft het lastig. Als ik meer tips krijg, hoor je van me.

Succes ermee,

Iris

• ine

Iris,

In ieder geval bedankt voor het meedenken. Zal de watertruc eens proberen. Het is vervelend om met veel reserves met je dieren om te moeten gaan.

En onze flink uit de kluiten gewassen angora-meneer heeft een stevig paar horens, die ik liever niet direct in volle kracht krijg toebedeeld.

We hebben al ruim 8 jaar dwerggeiten, maar daarbij dit probleem van dominantie nog nooit gehad. Moet erbij zeggen, dat we dan maar zo'n week of 5 een “logeerbok” hebben, maar toch. Gezien jouw ervaring komt het ook voor bij het vrouwvolk.

Als ik nog tips heb hoor je ze van me.

groetjes en ook succes,

ine

• ine

ik kreeg de volgende tips van een professionele schaapherder i.v.m. dominant gedrag:

* beschouw de bok niet als troeteldier, want dat is het niet

* geef hem geen voer uit de hand. Vul buiten zijn gezichtsveld zijn voerbak en ruif.

Zodra de bok van jou direct zijn eten krijgt sta je onder hem in rang en zal zijn

dominant gedrag eerder toe- dan afnemen.

* laat hem zoveel mogelijk links liggen, geen aandacht aan besteden

* houd deze handelswijze consequent vol

misschien hebben jullie ook iets aan de tips.

ine