Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

geen gras willen eten.

• Iris

Wij hebben 5 dwerggeitjes, 2 van 2 jaar oud, en 3 van 1 jaar.

Het probleem is dat we vorig jaar de wei hebben moete maaien omdat het gras veel te leng werd.

Daarom hebben we er 3 geitjes bijgenomen.

Van de winter hebben ze brokken en hooi gehad, nu krijgen ze nog steeds brokjes, en een beetje hooi.

De grote geiten eten nu geen gras meer. alleen maar brokken, en hooi.

Ze bleren `s avonds steeds, en ik weet niet wat ik moet doen, er staat mooi fris gras.

Ik heb het idee dat ze het hooi lekkerder vinden, maar dan zit ik straks met weer met een wei met heel lang gras.

En het hooi moeten we kopen. en gras is er genoeg.

• Linda Venderbosch

sÓchtens voor dat ze naar buiten gaan, hun pens vullen met een bodempje hooi. Dus niet onbeperkt. Gaan ze vanzelf wel grazen en s'avonds op vaste tijden brok voeren, maar dan een handje brok per dier of liever nog minder.

Geef de geiten niet tussen door wat lekkers of wanneer je ze effe aanhaalt, want dan denken ze elke keer als zij je zien, dat er wat lekkers komt en dus zich zullen laten horen.

Let op regelmaat! Ik hoop dat ze het gras gaan eten, maar zorg er voor dat het gras niet te lang wordt. Dan mischien eerst weer goed kort maaien en dan kunnen ze het beter bij houden.

Sucses

• Iris

Hallo Linda,

Bedankt voor de tip, ik heb eigenlijk altijd alleen maar `s avonds een beetje brok gegeven, en dan een beetje hooi.

Vorig jaar gingen de 2 oudere geiten in de lente gewoon gras eten, maar nu eigenlijk vrijwel niets.

Ik geef dus `s avonds een beetje brokken en voer de kleine en 2 grote appart, daarna krijgen ze een beetje hooi, de kleintjes eten volop gras, maar de grote, en 1 is dus de baas, die die zie je bijna niet buiten.

Ik heb 2 hokjes, en hij gaat maar op en neer van het ene naar het andere hok, en jaagt de kleintjes uit het hok.

En ik snap niet waarom zij geen gras wil eten.

Ik zet iedere keer een draad ertussen, dat het gras wat bij kan komen, en het is ook echt niet te lang.

• ine karreman

misschien hebben de oudere geiten het te druk met rangorde te bepalen en alles in de gaten te houden, waardoor ze aan gras eten minder toekomen.

Wij geven onze geitjes ‘s morgens en ’s avonds op vaste tijden brokjes met geplet graan en hooi. Ze eten dit graag en gaan verder door de dag met veel plezier gras eten. Wel worden ze om de drie weken verweid, dit in verband met wormbesmetting.

Als je niet zo'n grote wei hebt kan het ook zijn, dat ze bepaalde stukken door te veel mest en urine niet gaan eten.

Deel ook een kleinere weide in drie stukken en wissel af, mogelijk helpt dit.

ja, ja, onze geitjes houden ons lekker bezig, maar het is wel heel erg leuk.

succes, ine

• Iris

Hallo Ine

Even een vraag, is het beter om de wei in drieen te delen dan in tweeen?

Wij zetten een stuk af met stroomdraad, maar na een week of 2 is het gras al zoveel gegroeid dat we de draad weer verzetten.

Is dit delen alleen maar voor wormbesmetting, of voor behoud van de wei?

Wij hebben dus 2 hokjes, en in het midden een klimtoestel, dus het is moeilijk om alles bereikbaar te houden, dus moet ik de wei zigzag delen met van die losse paaltjes met draad.

Zou 2 tot 3 weken te kort zijn om de geiten van het stuk gras weg te houden?

Onze wei is niet zo groot, ongeveer 300 m².

Groetjes iris

• ine

Iris,

Wij verweiden altijd om de drie weken, verdeeld over 3 weitjes. Dat betekent, dat elk weitje 6 weken stilligt tussendoor. Dit heeft tot voordeel, dat de wormbesmetting beperkt wordt en het gras weer tijd krijgt om te groeien. Je kunt het gras dan eventueel ook bemesten zonder problemen.

Ga je kortere periodes inlassen, dan kan het verstandig zijn om eventueel de toppen uit het langere gras weg te maaien, want daarin zitten de meeste wormeitjes.

Verder natuurlijk ook bij regelmatige verweiding toch ontwormen en eventueel bij erg nat weideland behandelen tegen leverbot.

Ook blijft goede observatie van de geitjes van belang. Het ene dier is ook vatbaarder voor besmetting en bijbehorende ellende dan het andere.

Let op gedrag, vacht, eetlust en uitscheiding, dat levert al veel informatie op.

groeten, ine

• ine

Iris,

nog een kleine aanvulling: misschien kun je het gras ,dat te lang wordt eerst maaien en tot hooi laten drogen, voordat je het weitje weer vrijgeeft voor begrazing. Dan heb je dat ook gelijk.

ine