Hoi
Wie kan mij vertellen hoeveel ruimte een dwerggeitje nodig heeft, ik wil twee dwerggeitjes kopen maar ik heb maar 50 M² ruimte voor ze.
Als meer goede raad hebt, graag.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsBas,
dwerggeitjes hebben beduidend minder voedsel nodig, dan bijvoorbeeld melkgeiten.
Op jouw stukje weide zul je wel moeten bijvoeren, want het zal toch wel te weinig gras geven voor volledige voeding. Het is altijd beter om de geitjes ruwvoer te geven. Dit bevordert de spijsvertering en bovendien zit er in krachtvoer andere stoffen, dan in gras.
Krachtvoer geeft bouwstoffen en gras vooral vulling, zeker als het geen jong gras is, maar het seizoen al afloopt.
Voor krachtvoer gebruiken wij een menging van geite- en eventuele kalverbrok en geplet graan, verhouding brok:graan=2:1, verder hooi. Dit allemaal 2x per dag.
Zogende geiten krijgen uiteraard meer krachtvoer dan normaal.
Als je het weitje nog in moet zaaien, gebruik dan een mengsel van verschillende grassen. Een koeboer heeft dit meestal wel en wellicht wil die je een beetje verkopen, dan heb je goed gras tegen een aardige prijs.
Verder je weitje afzetten tot minimaal 1.25 hoog met bijvoorbeeld schapegaas, op ongeveer 30 cm hoogte aan de binnenzijde een schrikdraadje voorkomt veel uitbraakellende. Op deze manier afrasteren heeft bij ons nog nooit tot uitbreken geleid in ruim 8 jaar van ons geitenbezit.
En natuurlijk moeten ze bij nat weer droog kunnen staan. Ze kunnen wel goed tegen kou, maar niet tegen nat. Bovendien houden ze niet van regen.
Wat de verzorging betreft, regelmatig bekappen, zeker op een zachte ondergrond slijten de hoefjes niet. En ondanks dat je een kleine weide hebt toch proberen deze zeker in 2-en (liever in 3-en) te verdelen en om de 3 weken omweiden, daarnaast regelmatig ontwormen!
Maai af en toe de toppen uit het langere gras, zeker als de wei delen geen optie is, want daarin zitten de meeste wormeitjes.
Veel succes met je geitjes en laat nog eens horen hoe het gaat.
groeten, ine
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?