Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Voeding van witte geit

• paul

Beste Mensen

Ik heb sinds enige tijd 4 witte geitjes. Ze hebben een flink stuk mooi grasland tot hun beschikking. Daarnaast hebben ze een stal waar altijd hooi in de ruif beschikbaar is.

Ik wil mijn geiten in principe zo natuurlijk mogelijk houden dus geen brokken voeren met allerlei toevoegingen. Tenslotte zijn geiten dieren die van oudsher gewend zijn aan schrale omstandigheden.

Wie heeft er ervaring met het op deze manier houden van geiten? Krijgen ze met gras en hooi genoeg? Ze krijgen ook regelmatig een stukje oud brood en wat groente afval.

Graag jullie reactie.

Groet

Paul

• Yacente

Witte melkgeiten zijn geen schrale dieren. Ze zijn gefokt op melkproductie. Mocht je schrale geiten willen, dan kun je beter Ned. Landgeiten aanschaffen.

Persoonlijk vind ik dat als je de geiten op deze manier houdt, ze niet genoeg binnenkrijgen. Brokken zijn niet voor niets gemaakt, ze bevatten veel mineralen en andere voedingsstoffen die de dieren op deze manier vaak niet genoeg binnenkrijgen. Ik ken jouw weide weliswaar niet, maar ik geloof niet dat die zo veelzijdig is, als dat zou moeten in jouw geval. Vaak staat er alleen raaigras en soms timothee. Daar kunnen de dieren niet van leven.

Ik weet ook niet of jij lammeren hebt of wilt, maar een zogende geit heeft toch echt wat extra nodig.