Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

lammetjes

• ine karreman

op 26 maart werden zeker 10 dagen te vroeg een geiten- en een boklam geboren.

De moeder was voor de worp al erg mager. Na ongeveer 5 dagen begonnen de lammetjes met een opgetrokken ruggetje te staan. Ik heb ze zo'n 2 weken bijgeflest, maar ze namen per dag hooguit 40 ml voeding verdeeld over 3 tot 4 keer.

2 weken geleden kregen ze een vitamine injectie, de dierenarts kon geen bijzonderheden ontdekken, maar vond ze ook wat houterig en stram. Eerst leken ze wel te verbeteren, maar nu staan ze de laatste dagen weer meer met opgetrokken ruggetjes. Ze drinken regelmatig bij de moeder, eten gras, brokjes en hooi, ontlasting ziet er normaal uit. Als ze rennen met de andere lammetjes lopen ze goed gestrekt, zodra ze stilstaan gaan de ruggetjes krom en de staartjes omlaag. Ze groeien ook niet goed. Kortom, wie herkent dit probleem en kan helderheid bieden?

vast heel hartelijk dank, ine

• Paginabeheerder

Lopen moeder en kinderen buiten? Het kan zijn dat door de wisselingen in het weer de lammetjes het wat koud hebben. Zeker op nog jonge leeftijd hebben ze het nog wel eens moeilijk hiermee.

Hopelijk wordt het weer volgende week beter en knappen ze wat op.

Blijf in ieder geval ook het uier goed in de gaten houden of dat wel leeg gedronken wordt en of er ook goede melk uitkomen.

Krijgt de moeder ook voldoende kracht voer? Het is een hele opgave voor een geit om voldoende melk te blijven produceren.

Succes!

• ine karreman

hartelijk dank voor de reactie.

De lammetjes lopen nu buiten, maar de eerste 3 weken, toen het koud was nog niet.

Toen hebben we altijd 's nachts en de eerste 7-10 dagen ook overdag een warmtelamp aangehad i.v.m. de koude.

Ze kunnen altijd in de stal en doen dat ook regelmatig!

De moeder krijgt dagelijks 2x krachtvoer (brok en geplet graan), hooi en eet vers gras buiten. De eerste drie weken, toen ze op stal stond heb ik ook extra 2x per dag plukgras gegeven, wat ze graag nam.

Ze heeft geen grote uier, maar bij kontrole gaf ze steeds melk. Hoe goed de samenstelling daarvan is is uiteraard niet zomaar te zien. Het zou kunnen zijn, dat deze niet voedzaam genoeg is, maar het lijkt me, dat de lammetjes dan de extra flessen gretiger zouden hebben genomen. De lammeren drinken regelmatig.

Ik hoop ook, dat ze er een beetje doorheen komen, maar heb zo mijn twijfels.

2 jaar geleden heeft de moeder ook een tweeling gekregen. Het bokje daarvan groeide goed, het geitenlam is ook achtergebleven in groei en is na 2 jaar kleiner, dan de jaarlingen , die we hebben. Deze waren wel voldragen overigens. 2 maanden na deze worp is de moeder toen een poos ook heel min in haar gezondheid geweest.

We hebben nu al besloten om deze geit in ieder geval de komende jaren en zeer waarschijnlijk nooit meer te laten dekken. Blijkbaar doet een dracht iets negatiefs in haar systeem.

Als er nog meer suggesties zijn, zijn deze van harte welkom,

ine