Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

doodgeboren lammeren

• anoniem

buren van mij hebben geiten. Eén van deze geiten kreeg 5 dagen geleden een dood lam. Vandaag is ze weer (met behulp van mijn man) van een dood lam bevallen. Deze was al een tijdje door aangezien het lam al aan het ontbinden was. Moet er nu een dierenarts naar kijken i.v.m. uierontsteking en baarmoederontsteking, of komt dit vanzelf goed als de moeder weer eet en drinkt?

Als een geit drie dagen na een (gezonde) bevalling nog persweeen heeft. Is dit dan normaal of moet daar ook een dierenarts bij komen? De eigenaar is erg laks in het verzorgen van zijn dieren, maar ik maak mij er zorgen over.

• veja

Het is verstandig er een dierenarts ernar te laten kijken. Het gebuert wel vaker en als er gezonde lammeren erbij geboren worden is het meestal geen probleem.

• caren

Dank je wel voor je reactie. Er is geen levend lam geboren en de moeder wil nu ook niet meer opstaan. Gelukkig heb ik nu wel iemand zo ver gekregen dat ze toch de dierenarts bellen.

• LindaV

Gelukkig maar dat de dierenarts komt, want antibiotica is nu echt wel een must voor haar. Als er nou een dood of gezond lam(meren) komt. Moet je altijd in de gaten houden of de nageboorte er wel af komt. (nooit aan trekken, moet vanzelf gaan) zo niet dan gaat de nageboorte in de baarmoeder rotten. In jullie geval ook nog een dood lam. De geit/ schaap overlijd er in de meeste gevallen aan als er niet naar gekeken word. (schoonmaken en een antibiotica kuur).

Nou ik hoop dat de geit het nog red! Zij mag zich in haar klauwtjes knijpen dat ze zulke buren heeft. En inderdaad is haar baas nou niet bepaald een dierenvriend om het zacht te zeggen.

• caren

De dierenarts is gisteren geweest. Ze is behandeld en heeft antibioticum gekregen.

Ben vandaag weer even gaan kijken en ze staat weer en eet weer. Vandaag komt de dierenarts terug en als het goed gaat mag ze dan weer naar buiten de wei in.

De andere geit (die wel twee levende lammetjes heeft) is ook nagekeken en heeft een spuit gekregen om de baarmoeder schoon te maken.

En ik kan nu weer lekker slapen (haha)