Hallo geiten-vrienden,
Ik heb jullie hulp nodig bij de zoektocht naar wat een geit van mij mankeert. Het gaat om het volgende:
Het is een dwerggeit, vrouwtje, 11 jaar oud. Loopt met drie andere dames in de wei. Als voer krijgen ze naast het gras buiten alleen hooi. Worden af en toe ontwormd. Denk dat dat de belangrijkste primaire gegevens zijn.
Ik zag zo net dat deze geit twee of drie tanden had die net buiten de bek staken. Aangezien ik hier een paar jaar geleden een dochter van haar af heb moeten maken omdat die ook heel ziek was (had ook alle tanden los in de bek zitten) heb ik haar meteen nagekeken. Wat bleek? Ze had nog drie tanden, helemaal vooraan, in de bek zitten. Deze zitten zo los dat ik ze er zo uit zou kunnen halen. Het tandvlees was zo goed als zwart (dit lijkt me ook abnormaal?) en bloedde ook.
Mijn volgende reactie was naar de buik kijken. Het is een stevige geit, dat ben ik van haar gewend, maar toen ik aan de buik voelde vond ik die best hard. Normaal als ze veel gegeten heeft heeft ze meer van die deuken bij aan de bovenkant bij haar buik zitten, maar die heeft ze nu ook niet. Misschien is het ‘gezichtsbedrog’ dat ik die buik zo hard vind, maar ik kan haast wel met zekerheid zeggen (en eerlijk zijn tegen mezelf) dat dit niet goed is.
Heeft iemand enig idee wat deze geit kan hebben? Is het mogelijk de leeftijd of is er wat anders aan de hand? Ik hoop dat jullie met mij mee kunnen denken, want ik maak me grote zorgen over dit beestje.
Help!
Mevr. R. Teunissen