Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

dode lammetjes

• dolf

hallo

onze geit heeft van de week gelammerd

nou was het een tweeling 1 was al net na de geboorte al dood en de 2de na een dag .

Nu was dit verleden jaar ook al het geval met deze geit dus je begrijpt dat ik hier goed ziek van ben en ook mijn geit.

Het lam wou niet drinken terwijl de moeder het wel stimuleerde .

Ik heb haar vandaag gemolken maar dat liet ze niet echt toe .

de melk wou ik geven aan onze hangbuikzwijn die altijd alles lust die wou dit niet hebben dus ik vraag me af zou het kunnen komen door de kwaliteit van de melk,dat dit gewoon niet te drinken is. of is het nog te koud in de stal voor lammetjes, dat ik me geiten beter later kan laten dekken.

en nog een vraag ; tot welke leeftijd is het raadzaam om een geit drachtig te laten worden. het gaat hierom een bonte melkgeit.

• Carin

Hallo Dolf,

Als de lammeren zo snel na de geboorte dood gaan zijn de lammeren niet goed geweest. Het kan zijn dat het moederdier een ziekte onder de leden heeft waardoor de lammeren zwak zijn en mogelijk ook afwijkende melk produceerd.

Zag het nageboorte er anders uit dan normaal? Waren de lammeren kleiner dan ze behoren te zijn?

Misschien is het dan beter om het dier niet meer te laten dekken.

Sterkte

• dolf

Hoi carin

bedankt voor je reactie

ik laat deze geit inderdaad niet meer dekken verders heb ik nooit problemen met haar , gewoon een gezonde geit die normaal functioneert en levendig is .De nageboorte was in orde.en de kleintjes waren normaal van grootte.

Me andere geit is inmiddels ook bevallen

dit jong is wel kern gezond en drinkt vollop .

groetjes Dolf

• dolf

Helaas dit lammetje is ook niet meer .

kopje gaat heel stijf naar achter, lijkt wel nekkramp en is verder helemaal slap,kan niet op de beentjes staan .wie weet wat dit kan betekenen .

verleden jaar heb ik dit ook gehad maar de jaren ervoor nooit geen problemen terwijl je nix aan de moeders ziet .

Ik zelf heb het idee dat er een bacterie aanwezig is maar wie kan me helpen.

groetjes Dolf

• yacente

hersenvliesontsteking??

• dolf

Hoi Yacente

bedankt voor je reactie ik ga dit even onderzoeken.

Ik vind het wel raar dat ik verleden jaar hetzelfde had .

Mischien ligt het wel aan de bok verleden jaar dezelfde bok en daarvoor een andere en nooit last gehad mischien zit het wel in de genen van die nieuwe bok.

groetjes Dolf

• yacente

Ik geloof nooit zo snel dat het aan het mannelijke dier ligt. Denk eerder dat het aan de omgeving ligt.

• dolf

wat moet er dan aan de omgeving mis zijn als voorgaande jaren altijd goed ging .

terwijl dit dezelfde omgeving is en zelfde verzorging als nu.

• yacente

Het kan te vochtig zijn, voer toch niet helemaal goed, kan echt vanalles zijn. Kan ook aan het weer liggen. Zelf heb ik dit jaar ook erg veel problemen. Ik gebruik al jaren dezelfde bok en dezelfde geiten, dus daar kan het niet aan liggen. Ook al jaren dezelfde omgeving en verzorging, dus waarom het dit jaar fout gaat??

• dolf

hoi yacente

sorry voor late reactie

ik had het even druk .

ja ja weet het niet het kan vanalles zijn

maar evengoed bedankt voor je reactie en ook succes met jou beestjes

groetjes Dolf