Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

horens geit

• nelleke

ik heb misschien een hele vreemde vraag, ik heb een dwerggeitje bij de paarden lopen, gaat opzich erg goed maar vrij regelmatig is ze opstandig en gaat op haar achterpoten bokken tegen de paarden hun hoofd, de paarden zijn hier erg bang door geworden en mijn vraag is; kunnen de horentjes verwijderd worden? of afgezaagd? hopelijk is dit niet een gekke vraag want ik heb wat dit betreft geen idee of er leven zit in de horens. mocht dit niet kunnen dan vind ik wel een andere oplossing, de geit wegdoen wil ik absoluut niet want mijn zoontje en ik zijn stapelgek op haar.

gr. nelleke

• LindaV

Of de geit nou wel of geen hoorns heeft, de klap komt altijd nog hard aan.

Bij ons wordt er ook niet echt onderscheid in gemaakt of de geit nou wel of niet hoorns heeft in de rangorde.

Ik denk dat je de geit die leed moet besparen. Ontzag mogen de paarden ook best voor haar hebben. Als ze maar appart gevoerd worden, zodat ze allemaal rustig kunnen eten.

• nelleke

ik ga me er ook bij neerleggen hahaha, opzich vind ik het niet erg maar wel beetje zielig voor de paarden, haar eten apart helpt niet, ze loopt van het ene paard naar de andere om ze omstebeurt een kopstoot te geven terwijl ze kun hooi eten.

• LindaV

Ja maar ik bedoel haar in de stal voeren tot het op is bij de paarden en dan samen in de wei zodat er geen voernijd hoeft te zijn!

Groetjes Linda

• Yacente

Bij de geit kunnen de horens wel worden weggehaald, maar dit is medisch een vrij zware ingreep. Dus niet raadzaam als het anders kan. Bij lammetjes kun je ze wel makkelijk wegbranden, maar bij volwassen dieren is het eigenlijk geen doen.

• carin

Hai Nelleke,

Horens verwijderen is maakt inderdaad niet veel uit de schedel van de geit is ook hard. Misschien is het iets om de geit aan een lang touw met een pen in de grond te zetten. Al belemerd dat wel de vrijheid van de geit. Of er voor zorgen dat de paarden hoog hun hooi kunnen pakken zo dat de geit er moeilijk tot niet bij kan.

Het zijn maar een paar ideeen.

Succes met het vinden van een oplossing

Groetjes, Carin

• nelleke

dat is heel moeilijk als je shetlanders hebt;) maar zoals ik al zei; ik leg het er bij neer, ik ga haar ook zeker niet vastzetten.

• Anne

Hallo,

Wij hebben 2 geiten. Waarvan 1 hoorntjes had. We hebben bij deze geit de hoorntjes eraf laten halen door de veearts omdat de geit alles en iedereen liep te bokken en wij bang waren dat hij iemand gewond zou raken door de hoorntjes.

Wij vonden dat op zich de behanding te doen was. Onder verdoving zijn de hoorntjes eraf gezaagd. Dezelfde middag liep de geit al weer buiten.

Misschien dat het voor jullie ook een oplossing zijn.

Groet,

Anne