Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

listeria

• maury

hallo,

ik heb laatst een berichtje geplaatst over mijn geitje die ziek was. hij heeft het helaas niet gehaald en aan de kenmerken te zien lijkt het erop dat hij listeria had, maard dat weten wij niet zeker. maar nou heb ik een vraagje is listeria besmettelijk want mijn andere lammetje die er bij in zat doet nou heel raar ze begint met haar kopje te bengelen en ze kan niet rechtuit lopen, ze valt ook de hele tijd om.

ik hoop dat iemand iets weet

groetjes maury

• yacente

Listeria is niet besmettelijk van geit tot geit, geloof ik, maar het is een bacterie die in het eten zit, dus meestal krijgen meerdere dieren het. Het kan komen doordat je te natte balen persvoer geef, hooi waar op is gepoept, etc. Het is dus wel belangrijk uit te vinden waar het van kan komen.

• maury

ik ben er achter gekomen hoe het komt dat mijn geitje listeria heeft, het komt door de mais er zit schimmel in. dus ik doe mijn geiten nou geen mais meer maarja ze zijn het gewend en ik heb een grote geit met 2 lammetjes en die at per dag een grote bak met mais leeg maar dat krijgt ze nu niet meer. en nu mekkert ze de hele dag omdat ze de mais mist.

weet iemand een vervangend voer voor geiten want ze missen het wel .

groetjes maury

• yacente

mais hebben ze niet perse nodig, dus je hoeft het niet te vervangen. Gewoon volop hooi en wat brok.

• maury

hallo,

mijn geitje is er weer bovenop, zij houdt er denk ik nog wel wat van over want ze loopt nog steeds schuin en zo. maar dat kan ook niet anders als je wat met de hersenen hebt gehad.

maar ik ben al lang blij dat ze het overleeft heeft!!

groetjes maury nieuwe weme