Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kale plekken

• Marco

Hoi,

Een van mijn dwerggeiten heeft de laatste weken kale plekken. Eerst enkele op haar wang. Ze heeft Ivomec toegedient gekregen, maat dat hielp niks. Ze kreeg kale plekken op haar schouderbladen en nu is één van haar wangen geheel kaal.

Misschien een overvloed aan eiwitten(ze krijegn kuilgras en kalverkorrels), maar het is de enige geit in de stal die dit vertoond. Wie zou mij misschien kunnen vertellen wat het zou kunnen zijn. De dwerggeit is verder echter geheel gezond en moet in de tweedehelft van februari aflammeren.

Alvast bedankt.

Marco

• yacente

Het kunnen hormonen zijn, maar meestal is zoiets resultaat van schurft, schimmel of schuren. Dus eerst kijken of ze overmatig schuurt. Als dat het geval is, is de kans groot dat ze luisjes heeft. In principe zou een product met Ivermectinebasis daartegen moeten helpen. Ook tegen schurft zou ivermectine moeten helpen. Tegen schimmel werkt het niet, daar heb je weer andere middelen voor (hiervoor zou de da een kweek moeten maken, bij geiten hoor je het niet zo vaak, maar het kan wel)

Denk er wel aan dat je met ontwormen altijd flink overdoseert. Je moet minimaal 125% aanhouden van wat er op de verpakking staat. Op de verpakking is voor schapen, voor geiten is dit echter te weinig en kunnen ze resistent ertegen worden. Je kunt trouwens rustig 150% aanhouden.

• LindaV

Over doseren is inderdaad erg raadzaam ander kunnen ze immun voor het middel worden. Wat nog beter werk als Ivomec is Dectomax en mischien dat weer herhalen na een week of zo!

Mocht het nou schimmel plekken zijn dan werkt Imaverol heel goed, maar dan moet je wel om de 4 dagen 4 keer de geit er goed mee wassen (alle plekken van het lichaam). Ik zou haar even appart van de rest zetten om eventuele besmetting te voor komen. Hopenlijk is het over als de lammeren geboren worden! Sucses!

• Yacente

Even een verbetering: dectomax werkt niet beter, maar is veel minder pijnlijk voor de dieren. Bij Ivomec hebben ze de eerste kwartier zoveel pijn dat ze gaan scheeuwen, liggen, opstaan, rennen, weer liggen, toch weer staan, etc. Bij dectomax is dat niet. Beide hebben ze ivermectine als werkzame stof, dus ze zitten wel in “dezelfde groep”. Het is dus ook niet raadzaam om deze met elkaar af te wisselen.

• Jennifer

Ik heb ook twee geiten. (Nubische) Ze zaten prachtig in hun vacht en glimmen er altijd over. Nu heeft er eentje twee kalende schouders. Ik heb het nog nooit eerder gezien. De andere heeft helemaal nergens last van. Beide moeten eind april aflammeren. Ze krijgen goed te eten (korrels, kuil en schillen). Zijn luizen of andere vachtaandoeningen niet besmettelijk? Want het betreft maar een geit. Ik hoop op een tip, want ik maak mij toch wel zorgen. Misschien is een injectie met extra vitamine nodig?