Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Nageboorte

• LaRo-ger

Hallo,

een van onze geitjes heeft vanmorgen 2 lammetjes gekregen. Van de veearts begrepen we dat de nageboorte binnen 12 uur ‘geboren’ moet worden. Ik vraag me af of we die morgenvroeg vinden, ofdat de geit (zoals sommie andere dieren) zelf opeet omdat het gezond voor haar is? En zo ja, hoe weet ik dan of alles wel goed is met onze kersverse moeder?

bvd

Roger

• henk

meestal eet de geit het inderdaad zelf op, maar het kan zijn dat je het in het hok vind. De geit gewoon goed in de gaten houden is de beste optie om te zien of ze gezond is. Ze moet goed actief blijven, en goed op haar lammeren passen.

Succes

henk

• yacente

Het is juist erg goed voor de geit dat ze de nageboorte opeet. Ten eerste doen ze dit omdat ze nog het overlevingsinstinct hebben. In de natuur mogen de roofdieren een bloed ruiken. Om de geuren zoveel mogelijk weg te nemen, eten de dieren hun nageboorte op.

Ook zitten hier erg veel voedingsstoffen in die anders verloren zouden gaan. En na het aflammeren kan een geit extra voedingsstoffen erg goed gebruiken.

• LaRo-ger

Merci voor de reactie's

inmiddels maken moeder en lammeren het goed en hebben ze er zelfs al een nichtje bijgekregen.

We beginnen een beetje ervaring er in te krijgen ;-)

gr Roger