Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bokkig

• Jan

wij hebben pas dwerggeiten en willen hier wel jonge geitjes bij.

nu is mijn vraag hoe kun je zien wanneer een dwerggeit bokkig is ?of hoe je dat ook noemt bij geiten.

• maury

hallo,

ik heb wat opgezocht op een site:

Om de drie weken wordt een geitje bronstig.

In deze periode bespringen ze vaak andere geiten als er geen bok in de buurt is. Als er wél een bok tussen de geiten loopt zullen ze mekaar opzoeken. In deze periode mekkert de geit veel en zwaait ze heen en weer met de staart. Haar geslachtsdelen zijn ook min of meer een beetje opgezwollen en roder dan anders.

met vriendelijke groeten maury!!

• Yacente

Het makkelijkst is er gewoon een bok bij laten lopen. Ze ruiken dan dat een geit rits is (zoals het meestal bij geiten wordt genoemd) en bespringen haar dan. Als je er geen bok bij wilt laten lopen, is het wat moeilijker. Sommige dieren laten het heel makkelijk zien en sommige niet. Vooral de dieren die het moeilijk laten zien, zul je dan nauwelijks drachtig kunnen krijgen.

Helemaal omdat je nog maar pas geiten hebt, zou ik er dus gewoon een bok tussen laten lopen.