Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kniegewricht

• eric

Er zijn gisteren bij ons 2 boergeitjes geboren en nu hebben ze alletwee een probleem met de linkerachterpoot deze knikt door naar binnen bij het kniegewricht is dit een bekend probleem en wat is er evetueel aan te doen.verder zijn ze gezond en ze drinken ook goed.

• sietze

hallo,

wij hebben dit ook wel bij onze Sanengeiten. dus het komt vaker voor!

Wij spalken de gewrichtjes alijd. 1 keer in de twee dagen, dan twee dagen laten zitten en dan een halve dag weer even eraf halen. Spalken kan je doen door een stukje hout in de vorm van de geitenpoot te maken en deze er tegen aan tapen (eerst wel watten om het pootje doen). Of je doet eerst ook watten om de poten, dan pak je een groot stuk flexibele plastic slang. die snij je van boven tot beneden open. dan doe je die om het pootje, met de dichte kant in de richting die het pootje uitknikt, en de open kant naar de richting waar het pootje heen hoort te knikken. dit kan je vast zetten met tape of een slangklem. (met een slangklem moet je er om denken dat je hem niet te strak vast zet!).

Het is even een raar gezicht, (en het geitje moet ook eerst even wennen, maar dat zullen ze snel genoeg doen) en het kost best wel wat werk. Maar hou het gewoon een poosje vol, en het zal bijtrekken.

De duur dat je dit moet volhouden, hangt af van eigen inzicht, als je het er op een bepaald moment af hebt, en hij loopt goed, en een paar uur later staat hij nog steeds goed op z'n pootjes, dan hoef je het er niet meer om te doen!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en wens je veel succes! Ik hoor graag nog eens of het gelukt is!

Met vriendelijke groet,

sietze

• Frank

he eric,

ik zou me niet druk maken om de pootjes van de lammetjes. ik werk op een bedrijf met 1400 melkgeiten en bij ons worden jaarlijks 2500 tot 3000 geitjes en bokjes geboren. bij ons komt het ook regelmatig voor dat een lammetje een pootje heeft dat ze niet kan gebruiken en wat voorduren weg draait. In de bijna 4 jaar dat ik nu met melkgeiten en hun lammetjes werk heb ik het nog nooit mee gemaakt dat dit niet vanzelf weg trekt. Vaak is het zo dat als het lammetje ongeveer 4 dagen oud is niets meer te zien is van het pootje en dat ze gewoon mee rent met de rest van de lammetjes.

Succes er mee!

Gr Frank