Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hoeveel geitenbrok voeren?

  • Jeroen Haring

    Hallo,

    Wij hebben 2 Nubische bokken in goede gezondheid.

    Op het moment is het gras in het weiland op en voeren we ze hooi (onbeperkt, heb op deze website gevonden), verder geef ik ze geitenbrok.

    Het dagelijks keukenafval en wat brood smaakt ook uitstekend en ze eten ook nog wel van het geplette mais dat eigenlijk voor de eenden en ganzen bestemd is.

    Mijn vraag is, kun je ze overvoeren met geitenbrok, zo ja, wat is genoeg?

    BVD,

    Vr GR Jeroen

  • henk

    beste jeroen,

    Geiten kan je zeker overvoeren! ze kunnen er zelfs zeer gevoelig voor zijn. Maar als je het over twee oudere bokken hebt, en ze krijgen niet alleen brok, dan kun je ze ongeveer wel n halve kilo per dag geven. Dat is voldoende!

    Veel succes,

    Met vriendelijke groeten

    Henk

  • Jeroen

    Hallo Henk,

    Duidelijke taal,

    Bedankt,

    Jeroen

  • yacente

    Hoeveel je moet bijvoeren ligt helemaal van de omstandigheden af. Als ze dik genoeg zijn, zou ik ze niet teveel bijvoeren, want ze moeten niet echt dik gaan worden. Omdat mais en gedroogd brood ook al dikmakers zijn, moet je er wel iets mee uitkijken. Als ze met een halve kilo per dag niet te dik worden, kun je dat prima voeren.

    Verder is de voeding uitstekend. Ik denk dat je het zelf ook wel weet, maar je moet ze wel regelmatig ontwormen. Dat is bij geiten wel vrij belangrijk.

  • Jeroen

    Bij deze nog een andere gedachte, ondertussen heb ik ook voederbiet gekocht, hier zijn ze ook best gek op in combinatie met hooi.

    Kun je ze ook overvoeren met voederbiet, de geiten en herten eten wel als je ze laat.

    BVD Jeroen

  • yacente

    Met voederbieten kun je ze zeker overvoeren!!!! In voederbieten zit erg veel suiker. Suikers worden heel snel afgebroken in de pens. De pens hoeft hierdoor niet meer zo hard te werken en dus neemt de penswerking af (wat niet goed is). Verder vliegt het door het dier heen en zal minder verteerd worden en komt er uiteindelijk dunner uit.

    Zolang je geen melkgeiten hebt, wat is dan het punt van voederbieten bijvoeren?? De dieren hebben genoeg aan gras, (liefst onbeperkt) hooi en evt. een beetje brok. Ze hebben dan niet allerlei extra's nodig, want daar worden ze alleen maar dik van. Ook de lammeren worden er te groot van, waardoor de geboortes moeilijker gaan (helaas ervaring mee)

  • Mirelle

    Hallo,

    Kan iemand me vertellen of A-brok inderdaad net zo goed is als geitenbrok? Onze geiten krijgen A-brok, maar lijken het er niet helemaal lekker op te doen. Zou geitenbrok voordeel opleveren? (uiteraard krijge ze onbeperkt hooi).

    Groet,

    Mirelle

  • Rutterkamp

    Mogen geiten ook sinaasappels eten, zonder schil?

  • lala

    wat ben je per dag/week/jaar kwijt aan geitenbrokken + hooi. dit moet ik weten voor een vrslag op school ..

  • mirte

    hallo,

    ik ben mirte en ik heb 2 dwerggeitjes van ongeveer een jaar.

    mijn geiten zijn te dik maar ik weet niet hoeveel geitenbrokken ze mogen ik kan dat niet goed vinden op internet ze krijgen ook hooi en soms ook een appel of anderen groentes weet jij mischien hoeveel brokken mogen ?