Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

2 vragen (beetje lang geworden..)

• Ilona

Ik heb al het een en ander gelezen over geiten. Alleen een paar dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk. En waar kun je nou niet beter je vraag stellen als op een prikbord vol met geitenliefhebbers?

Wij , mijn vriend en ik, zijn ons sinds kort aan het inlezen over geitjes. We vinden het allebei te gekke dieren.

Nu heb ik 2 vragen.. De rest is me toh al wel vrij duidelijk..

En dan een kwestie van het even op je in laten werken..

1. Hoeveel ruimte ben je nodig voor 2 geiten? Mocht het meer zijn als de ruimte die we hebben dan gaat het jammer genoeg niet door.. Ze moeten wel een beetje ruimte hebben.. Ik had al begrepen op een site dat ze als hok min 6 m2 moeten heben..

2. Wat is de beste combinatie? 2 dames, broer en zus of moeder en dochter?

Ik weet al dat 2 heren niet samengaan…

Ik hoor heel graag van jullie!!!

Groetjes Ilona

• Ilona

Nou ja… Vol met geitenliefhebbers…..??? Niet echt dus…

Ik zoek mn vragen denk ik maar ergens anders….

• Minke

Hallo,

Ik denk zelf dat de beste keus 2 zusjes zijn.

Ik heb nu 1 jaar geitjes en ben begonnen met 2 zusjes en nog 1 geitje.

De zusjes kreeg ik met 3 maanden, en het andere geitje was een paar weken jonger, dus kwam pas na 2 weken.

Het gevolg was dat ze niet geacepteerd werd door de andere 2.

Na 4 maanden hebben we haar terug gebracht naar de eigenaar, het ging niet met z`n drieen.

Mijn advies is, schaf de geitjes tegelijk aan, het is altijd zo dat er 1 de baas is of wordt, maar als ze tegelijk aankomen, moeten ze allebei wennen, en hebben ze niet zo`n overwicht op de ander.

Zelf heb ik nu 2 zusjes erbij, zijn hier geboren, en de moeder is na 3 maanden terug gegaan.

Het gaat nu prima, ik voer ze wel appart, en verder zijn er 2 hokjes, en de wei is 22 x 12 meter.

De keuze van een bokje is zo dat je hem wel moet laten helpen, anders dekt hij zijn zusje of moeder.

Bokken stinken ook enorm, vooral in de bokkentijd.

Ik hoop dat je hiermee bent geholpen, ik weet niet hoe groot jou wei is of wordt? eventueel bij een kleiner stuk neem je 2 geitjes.

Ik voer wel brokken en hooi bij.

Groetjes Minke.

• Marjet

Hallo, wat leuk dat jullie er over denken aan geiten te beginnen. Zelf ben ik sinds enige maanden ‘geitenmoeder’ en het bevalt uitstekend. Ik heb twee ooitjes met hoorns en in het begin waren ze behoorlijk wild en schrikkerig. Ze hadden bij de vorige eigenaar in kuddeverband geleefd en nu moesten ze wennen aan de nieuwe situatie. Het zijn echt gewoontedieren, ze staan ‘s ochtends voor het huis, waar ze ook hun binnen/buitenhok hebben en ’s middags gaan ze naar achter waar ze een schuilhutje hebben, voor als het regent. Tegen zessen gaan ze dan weer naar voren en krijgen ze brokjes gemengd met haver (zo waren ze het gewend bij de vorige eigenaar). Oh ja, 's ochtends krijgen ze een stukje brood/roggebrood met wat stukjes appel, maar dit waren ze niet gewend, maar nu is dit ontbijtje gewoon voor de dames. Ze worden al een stuk makker en ik ben erg blij met ze. Ik voer ze verder niet overdag omdat ze anders zeurderig schijnen te worden.

Veel succes bij je evt. aanschaf en ….. laat nog eens horen hoe het gelukt is.

• Yacente

Hoihoi

Ik kom hier tegenwoordig niet vaak meer, omdat veel mensen steeds dezelfde vragen stellen en er vrij weinig wordt gepost.

Wat voor combi je maakt, maakt niet zo heel veel uit. In tegenstelling tot wat jij denkt, gaan 2 bokken ook erg goed, zolang je maar zorgt dat de ene veel sterker is dan de andere (bijvoorbeeld omdat de ene 1 jaar ouder is, of een dwerggeit en een Landgeit oid). Ik heb in het verleden (toen ik nog veel geiten had) een weiland gehad met 10 bokken bij elkaar in. Dat ging prima altijd. Tegenwoordig heb ik nog maar 3 bokken, dus geen grote weilanden meer. Ook kun je prima 2 verschillende rassen bij elkaar houden.

Hoe groot een weiland moet zijn voor 2 dieren verschilt hoe je je dieren precies wilt houden. Wil je in de winter aangekocht hooi bijvoeren of wil je eigen hooi bijvoeren of moet het weiland groot genoeg zijn dat de dieren er het hele jaar zo goed als alleen maar gras kunnen eten?? Want als je eigen hooi wilt voeren, moet je weiland natuurlijk groot genoeg zijn dat je in de zomer er een stuk kunt af zetten om zelf te hooien. Als je hooi aankoopt, is dit niet nodig.

Een hok van 6m2 vind ik lekker ruim voor 2 dieren. Groter is natuurlijk altijd leuker, maar dat hoeft niet perse.

Als je vragen hebt, kun je me altijd mailen. Je krijgt dan veel sneller antwoord dan via het prikbord.

• veja

Wanneer je een bok castreerd stinkt hij niet en ook buiten het dekseizoen valt het reuze mee.

Ik weet dat bokken in het dekzeizoen enorm stinken, maar ik vind het jammer dat een vooroordeel in stand wordt gehouden door opmerkingen op allerlei manieren.

Zo heb ik jaren moeten horen dat bokkenvlees vies is. Wij slachten altijd onze dekbokken (wel in januari, NA het dekseizoen) en eten deze zelf op. natuurlijk kan er altijd een hele vieze stinkerd tussen zitten, maar die moet ik nog tegen komen. Door mensen onze bokjes op het bord te leggen moeten ze hun mening over vies vlees wel snel bijstellen en willen ze graag nog een keertje komen eten.

Bokken kunnen dus vreselijk stinken, vooral in het dekseizoen, maar eigenlijk valt het best mee.

Groetjes Veja