Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Minderwaardige dieren

• Trijntje

Hoe komt het toch dat veel mensen de laatste tijd geen of heel weinig geld over hebben voor de aanschaf van een geit. Wanneer je een raszuivere geit of bok aanbiedt voorzien van stamboom papieren, krijg je alleen reacties van mensen die er ten hoogste ? 25 voor over hebben. Je krijgt zelfs nog veel verzoeken van kinderboerderijen e.d. die ze wel gratis willen hebben.

Voor een schaap, een paard een rashond of een raskat worden veel hogere bedragen geboden. Het lijkt er op of een geit gezien wordt als een minderwaardig dier waarvoor je maar heel weinig voor hoeft te betalen. Zou dit een gevolg kunnen zijn van alle regeltjes die het ministerie van LNV heeft verzonnen. De echte fokkers, die een geit op waarde kunnen schatten gaan door deze beperkende regels nog maar zeer beperkt naar keuringen e.d. De jonge dieren komen bij mensen terecht die het wel leuk vinden en er zonder verstand van te hebben mee gaan fokken. Nu gun ik deze mensen van ganse harte het plezier met deze dieren, maar de typische raskenmerken, waar bij keuringen op gelet wordt verdwijnen langzamerhand. Al deze mindere dieren komen op de markt, terwijl in het verleden deze dieren naar de slacht gingen. Het gevolg is dat de prijzen heel erg dalen en de rassen in kwaliteit achteruit gaan. De leek ziet de prijs van deze minder raszuivere dieren en denkt vervolgens dat dit de normale prijs is voor alle rasgeiten. Dit lijkt mij geen goede ontwikkeling.

graag reacties.

• carin

misschien komt het ook omdat geiten vaak gratis of voor weinig aangeboden wordt omdat mensen “er vanaf moeten”. Zo wordt gezien door mensen die bijvoorbeeld op marktplaats naar een dier zoeken dat geiten voor weinig aangeboden worden en willen dan ook niet meer geld uit geven. misschien ook omdat schapen nog geld opleveren door wol enof vlees en geiten toch eigelijk meer voor gezeldschap worden gehouden. Jammer want voor een goede geit zou best meer betaald mogen worden.

Groetjes,

Carin

• Yacente

Ik ben door alle regels ook uit het stamboek gestapt. Ik kan toch niet meer naar keuringen (we hebben een melkveebedrijf en kunnen het niet permiteren om telkens op slot te gaan), dus waarom zou ik nog in het stamboek blijven. Mijn dieren kunnen dan niet worden opgenomen in het stamboek, omdat ik weer niet naar keuringen kan gaan. Dus ik heb heel simpel de knoop doorgehakt en ben gestopt met het stamboekfokken van geiten.

Wel hou ik alles raszuiver, of maak kruisingen met een bepaald doel. Ik ga niet zomaar een witte melkgeit met een dwerggeit kruisen oid.

Qua prijs zit ik ongeveer op dezelfde hoogte als de mensen die nog wel in het stamboek fokken. Sommige stamboekfokker zitten er iets boven en sommige iets onder.

En ik denk dat de regelgeving er ontzettend veel mee te maken heeft dat de geiten tegenwoordig zo goedkoop zijn. Sinds de MKZ is de vraag ontzettend gekelderd. Slachtdieren leveren letterlijk niets meer op (dwergboklammeren) tot heel erg weinig (€ 30 *bij elkaar* voor 3 boerboklammeren en 1 boerbokgeit). Dan kun je ze dus net zo goed weggeven.

Ik heb ook cavia's. Maar voor een cavia betaal je bijna net zoveel als voor een bok.

• sietze

Hallo,

wij zijn zelf ook uit het stamboek weggestapt, een paar jaar geleden. omdat wij onze geiten houden naast ons schapen bedrijf, kunnen ook wij het niet permiteren om steeds weer op slot te gaan. Nou waren wij niet hele trouwe bezoekers van keuringen door het hele land, maar toch hier in de regio deden we wel eens mee. Wij hebben onze geiten nog steeds, (dwerggeiten en grote witte geiten) en fokken er ook nog goede jongen bij. Maar inderdaad is de prijs vreselijk gezakt, laatst hadden wij een 2jarige geit met een geit en en bokkelam te koop, voor 60 Euro, en dan word je gewoon uitgelachen. Maar nu vraag ik mij af, is dat dan echt teveel 60 euro voor 3 geiten, die allen CAE en CL vrij zijn? het lijkt mij toch raar. Ook denk ik dat de prijs een heel stuk is gezakt, doordat geiten, nu bij veel mensen ook als “speeldiertje” word gebruikt, en daar bedoel ik niks verkeerds mee. Het is er ook een heel geschikt dier voor, maar als mensen ze dan kwijt willen om de een of andere reden, dan willen ze zo'n geit niet naar de slacht doen, maar geef hem maar weg, of voor een heel laag prijsje. En daar kunnen de fokkers niet tegen op boksen in deze tijden.

m. vr. gr. sietze