Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wie weet wat ik moet doen?

• Iris

Hallo

Ik heb een wei met in totaal 5 geitjes.

2 zijn er in mei 1 jaar geweest, en dan hebben we nog een moeder met 2 jonge geitjes van 3 maanden.

Over een paar maanden gaat de moeder weer naar de eigennaar terug, de 2 jonge geitjes houden we dan.

Voor een week of 4 terug bleef 1 geitje(van 1 jaar de hele dag mekkeren, heel klaaglijk.

Ik dacht zelf aan bronstig, of hoe dat ook heet, vorige week heeft ze weer de hele dag gemekkerd.

Vandaag begon de andere geit van 1 jaar te mekkeren.

Om ze binnen te houden wordt erg moeilijk, omdat ze dit niet gewend zijn, en er 1 raam inzit en we bang zijn dat ze alles vernielen in het hok.

Mijn vraag is, is dat normaal in de bronsttijd? en ik weet dat dit elke 3 weken ongeveeris, maar gaat dat het hele jaar door, of alleen in de herfsttijd?

Is er nog iets tegen te doen? we willen geen bok erbij, dus geen jonge geitjes erbij.

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

Groet Iris.

• veja

Het dekseizoen is inderdaad begonnen en de kans is groot dat ze om een leuke man staan te roepen. Veel kun je daar niet aan doen als je ze niet wilt laten dekken. Hoogstens wat afleiden met nieuwe dingen, zoals eens een keer een wilgentak in de wei of in het hok hangen.

Succes met de schreeuwerij de komende tijd.

• veja

ps

Het kan zeker tot en met december duren als je pech hebt.

• Iris

Hoi Veja, bedoel je dat de geiten na december niet meer bronstig worden, of mekkeren ze dan niet meer?

Ik heb al op internet gezocht, maar kan eigenlijk nergens vinden of dat ze het hele jaar door bronstig worden.

Je merkt wel, ik heb er niet zo veel verstand van!

• veja

In december houdt het bronstseizoen weer op. De dagen worden weer langer en de geiten weer rustig.

Het kan ook zijn dat ze al eerder mee ophouden, maar dat ligt aan je geit.

Groetjes