Zolang de moeder nog melk geeft en het bokje nog bij moeders drinkt kan ze niet bevrucht worden. Maar daar gaat het niet over omdat hij toch al gecastreerd is.
Je kunt lammeren al met 2,5 maand van de moeder af doen, maar liever met 3 maand omdat de kans op uier ontsteking dan minder word.
Als wij een geitje houden dan laten wij die gewoon bij moeders in de wei lopen. Nog nooit problemen mee gehad, maar dat het ex-bokje nu nog steeds bij moeders mag drinken is inderdaad een beetje vreemd. Normaal laat de moeder het zogen op een gegeven moment ook gewoon niet meer toe. Als je twijfelt zou ik hem effe appart zetten en dan wel meer dan een weekje. LET OP! Als de jongen bij de geit zijn gespeend dan is ze weer vruchtbaar. Waar je op moet letten is het uier. Word het uier erg warm en hard dan kun je antibiotica tegen uier ontsteking geven. Het uier kun je zelf ook een beetje laten ontspannen door er iets uit te melken, MAAR zit er niet te vroeg aan zodat je de melk weer gaat stimuleren. Dat is nou dus net niet de bedoeling. Het uier zal effe wat warmer en hadder aan voelen, dat is normaal. Maar hou het goed in de gaten. Ik zelf denk dat er geen problemen zullen voorkomen, omdat het ex-bokje al zo lang gezoogd wordt en dus er nog maar weinig melk gift over is. Geef de geit weinig brok na het spenen en op een schrale weide wel natuurlijk voldoende hooi. Dat remt ook de melk gift. Nou ik hoop je hiermee voldoende te hebben geinformeerd en Sucses!
Groetjes Linda