Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

dwerggeit

• hendrik

Hallo,

wil een dwerggeit kopen, maar er zijn veel meer bokjes dan geitjes op de markt!

is het waar dat een bokje meer ‘stinkt’ dan een geitje?

alvast bedankt

Hendrik

• Marjet

Hallo Hendrik,

Een geit is geen geit, volgens de boeken zou een geit liever in groepsverband leven, het is een sociaal dier en ik zou dus nog maar eens denken of je niet liever twee geitjes of bokjes zou nemen. Zelf ben ik nog maar drie weken geitenmoeder (!) en ik zou ze nu al niet meer kunnen missen, al moet ik nog heel veel leren. Over de geur van de bokjes staat veel in speciale geitenboeken, maar ook op het prikboord kan je er over lezen. Heel veel succes bij je verdere avontuur en veel plezier met de dieren.

Vriendelijke groeten van

Marjet.

• Yacente

Een bok laat in de dektijd zijn specifieke bokkengeur los. Op die manier lokt hij de vrouwtjes. Maar wij mensen ervaren die geur als minder aangenaam.

Als je bokken overigens laat castreren, behouden ze die bokkengeur niet.

• LindaV

Ik heb ervaring van gecastreerde bokken in een kudde. Ze kunnen zich net zo goed in een kudde aanpassen als geiten. De kans dat ze wat hoger in de rang orde komen te staan is groot. Ze stinken niet en als je toch niet wilt fokken met de geiten die je wilt gaan houden kun je net zo goed bokjes nemen.

• Kees

Dwergbokjes stinken inderdaad behoorlijk. Er zijn echter twee geitenrassen waarbij de bokken geen stankklieren bezitten. Dit zijn de zuidafrikaanse Boerbok en de Angora geit. Met name de boergeit is echter veel groter dan een dwerggeit. De angorabokken zijn wat groter dan een dwergbokje maar nog wel kleiner dan de meeste andere grote rassen. De angorageiten (en bokken) zijn vrij rustig en staan niet voortdurend te schreeuwen. Bovendien leveren ze nog mohair, zodat ze de eigen kost en inwoning kunnen terugverdienen met de verkoop van de mohair.

• Yacente

Ik had hier een boerbok die wel degelijk ontzettend stonk. Je moet wat dat betreft gewoon geluk hebben met de dieren. De ene bok stinkt harder dan de andere. Zo had ik hier een landgeitenbok die je bijna nooit rook.

• hans hoogenoorn

Hallo Marjet,

Ik ben het helemaal met je eens.

Een bokje of een geit kwijnt weg als het alleen staat.

Soms zet men een geit bij een paard, dat alleen in de wei moet verblijven.

Beiden hebben er dan plezier aan.

met vriendelijke groet,

Hans.