Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Tess en July

• Marjet

Donderdag komen ze, om ongeveer 18.00 uur mag ik ze afhalen bij mijn buurman Hendrik die een heleboel geiten/bokken houdt. Eigenlijk zouden ze met nog een aantal anderen vrijdag naar de slacht gaan. Tess en July zullen ze heten en ik ben er helemaal vol van. Tess is bruin/wit met een grote bles en July is bruin/zwart en eigenlijk geen echte schoonheid. Het idee dat ze naar de slacht moesten omdat ze als ooi niet produktief waren, stond mij zeer tegen en ik ben dus aan de slag gegaan. Alles is afgegaasd, verdachte struiken werden weggezaagd, een ongebruikt schuurtje werd na veel toestanden omgetoverd tot heus geitenverblijf. Ach, het zal wel een samenwerking worden met vallen en opstaan, maar alles beter dan een roemloos eind als saté kambing of zo. Als mensen nog bruikbare tips hebben, graag! Mijn zomer 2005 kan nu al niet meer stuk, donderdag dan komen ze!

• LindaV

Ik zou zeggen, geniet ervan! Lees een paar geitenboeken over het houden van geiten. Laat ze ontwormen of doe het zelf, controleer de klauwtjes of die niet bijgeknipt moeten worden. Geef ze s'ochtens hooi voor een goede bodem voordat ze weer in het verse gras volop grazen. En houd goed contact met de buurman. Die weet als het goed is overal wat van. Dat doe ik als eerste als er nieuwe dieren bij me komen (ontwormen en bekappen)

Veel sucses en veel plezier! Groetjes Linda

• Marjet

Beste Linda,

Bedankt voor je bemoedigende woorden. Na eerst wat aftasten van beide kanten, gaat de samenwerking al heel wat beter. Tess en July zijn al helemaal gewend en het bevalt geloof ik wel in hun nieuwe omgeving. Vandaag hebben ze voor de tweede keer in de achtertuin aan een pin gegraasd, niet te lang, maar het ging best goed. Natuurlijk zit ik nog met een heleboel vragen, wat voor takken mogen ze bv. om op te knabbelen, mogen ze berkentakken of is dat gevaarlijk? Misschien kan ik het ergens vinden, in het geitenboek staat het niet. Bedankt en het beste,

Marjet.

• LindaV

Ik durf alleen te zeggen dat ze wilgentakken mogen en mischien van fruit bomen, maar in geiten boeken staat het allemaal wel beschreven.