Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kindje en geitjes

• marisa

Hallo;

Wij zijn van plan een paar geitjes of bokjes op ons land te plaatsen, graag zou ik willen weten welk ras het meest geschikt voor kindjes is, mijn zoontje is 1,5 jaar en ik ben wel eens bang voor de hoorntjes, zelf is hij nergens bang voor;

Vast bedankt

• maury

hallo,

voor kindjes zijn dwerg geitjes het meest geschikt, maar die hebben meestal wel horens. ik zelf heb bonte melkgeiten zonder horens. maar het ligt ook aan het karakter van de geit want mijn geiten zouden niemand kwaad doen en daarom heeft mijn vader ook toen ik klein was een geit gekocht zonder horens

met vriendelijke groeten

• Webmaster

Zelf ben ik opgegroeid tussen de Toggenburger melkgeiten. Dit is een rustig en sober ras. Het karakter van de geit hangt ook af van hoe deze opgegroeid is. Als een geit van jongs af aan door mensenhanden grootgebracht is (fles/bak) dan zal deze makkelijker te hanteren zijn dan een lammetje wat bij z'n moeder gelopen heeft en dus weinig contact heeft gehad met mensen.

Het is verstandig eerst bij een aantal fokkers te informeren voor dat je een geit koopt.

• Linda V

Als ik jou was dan zou ik dwerggeitjes nemen. Ik heb zeker geen slechte ervaring met grote landgeiten, maar dwerggeiten zijn net iets makkelijker tam te krijgen, kleiner van stuk en niet zo snel bokkig. Ik zelf werk op een kinderboerderij en daar kunnen de mensen bij de geiten in de wei. De jongen zijn al vanaf dag twee in aanraking met mensen en blijven zelfs gewoon door grazen als kinderen op ze af komen rennen en aaien. Dus kijk eens of ze op een kinderboerderij bij jou in de buurt nog jonge geiten hebben. Wij hebben ook nog dwerggeiten bokjes wonen in Laren Gelderland. Als je die laat castreren dan heb je zeer lieve geiten bokjes die niet stinken.

Mijn ervaring met gehoornde geiten en kinderen gaat prima. Ook wij hebben ongehoornde en gehoornde geiten in de wei lopen en er zijn tot nu toe geen stoot incidenten geweest, maar ik kan me er iets bij voorstellen dat je het niet zo'n veilig gezicht vind.