Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Bokje gecastreerd

• Ellen van Rooy

Onze geit Spacy is 20 maart bevallen van een 1 bokje “Aukje” . We hebben besloten om hem te houden en te laten castreren. Het advies was om tussen de 4e en de 6e maand dit te laten doen. “Aukje” is erg ondeugend. Met 1,5 maand zat ie al steeds bij z'n moeder achterop te “oefenen” en begon als een beetje te bokken, duwen met zijn hoofdje. “Aukje” pakte zelf de kippen van achter. Je begrijpt wel dat moeder geit, de kippen en wij er wel een beetje moe van verder.

Ik heb afgelopen woensdag Aukje laten castreren omdat hij zo ondeugend bleef. Hij is dus gecastreerd met 3 maanden oud.

De castratie is goed gegaan en de 1e en 2e dag was ie erg zielig, had veel pijn en hij was zo mak als een lammetje! (wel lekker rustig).

De 3e dag was ie al weer aardig opgeknapt en hij begint al weer aardig te bokken.

Vanmorgen was ik weer op het land, en ja hoor hij zit weer bij z'n moeder “achterop”.

Wij vinden dit heel jammer. Zal Aukje nou met de tijd nog rustiger worden doordat hij gecastreerd is, is dit misschien nog speelsheid. Maar we hopen echt dat ie zijn moeder en de kippen met rust gaat laten en tegen ons niet meer zo gaat bokken. De enige waar Aukje respect voor heeft is onze Shetlander daar zal ie nooit bij lopen te klooien en onze pony is ook gek met Aukje dus dat zit wel goed.

Heeft iemand nog tips om Aukje wat rustiger te krijgen. En is het mogelijk dat ie zijn moeder al zwanger heeft gemaakt?

Groetjes,

Ellen

• Yacente

Hoihoi

In principe zou hij rustiger moeten worden. Maar wat ook nog wel kan, is dat je hem té mak hebt gemaakt, dat hij jou ziet als gelijke, niet als baas. Je zou hem wat harder kunnen aanpakken, iets afstand nemen en hem ook flink op de donder geven als hij iets doet wat niet mag. Op die manier leert hij jou als baas te zien en niet meer als gelijke. Hij zal dan naar jou luisteren en moeten luisteren.

• Ellen van Rooy

Ik heb hem ook een paar keer flink op z'n donder gegeven, maar dan wordt het alleen maar erger, ik probeer hem nu gewoon te negeren. Ik hoorde dat als je een hengst laat castreren het ook wel 2 maanden kan duren voordat ie wat rustiger wordt. De enigste waar ie respect voor heeft is onze shetlander, het is ongelooflijk bij hem loopt ie echt niet te klooien, maar ze hebben wel respect voor elkaar.

Mijn oudste dochter van 13 ging op handen en voeten zitten en deed net of ze een beest was en toen ie weer begon te bokken beet ze hem in zijn nek, en wat denk je hij liep weg. Nu maar hopen dat ie toch wat rustiger wordt, want we zijn wel erg gek met hem.

Bedankt voor je berichtje, Ellen

• Yacente

Als je hem op de donder geeft, kan het inderdaad even erger worden, maar geef hem dan nog maar een keer op de donder en zorg dat je in tussentijd even naar voren loopt, hij moet naar achteren lopen, en zorg dat je op zijn terrein komt en hem flink overmand. Als je dit even nu goed doet, heb je in de toekomst een makkelijke bok aan hem, maar als je hem nu de baas laat zijn, zal hij dit altijd zijn.

De reactie van je dochter is een hele goede, maar eentje waar ik zelf niet snel voor zou kiezen (na het horen dat een vrouw dat ook heeft gedaan en 3 wekenlang de bokkensmaak in de mond heeft gehad;))

• veja

Hormonen kunnen tot drie maanden na een castratie doorwerken. Dus zolang zal hij zich in ieder geval als bok kunnen gedragen.

Ook zit er nog sperma in de zaadleiders die nog een enkele tijd overleven. Deze zouden het moederdier eventueel nog kunnen bevruchten. Maar is de moeder wel ritsig? Het is nog geen dekseizoen namelijk en voor een goede dekking heb je nu eenmaal twee vrijwilligers nodig.

Succes met je spring in het veld!

Veja

• Ellen van Rooy

Ook bedankt voor je bericht.

De moedergeit is volgens mij helemaal niet blij dat haar zoon steeds achterop springt en rent dan ook steeds weg.

Ze kan soms wel veel mekkeren.

Als het bokje verveveld doet dan pak ik hem hard in zijn nek, en zeg hard PAS OP HOOR en dan lijkt het toch wel wat minder te worden.

Ik dacht castreren en klaar is kees. Maar zoals je zegt het zal nog wel eventjes duren voor al zijn hormonen eruit zijn.

Groetjes,

Ellen