Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kale plekken

• Nienke

Hoi,

Wij hebben een gecastreerde bok van ruim een jaar.

Hij heeft in één keer last van kale plekken, dit haarverlies is helemaal rond zijn ogen, het haar van zijn oren gaat eraf en de borst begint door te schijnen.

Ik snap niet waardoor dit kan komen.

Hij krijgt een beetje geitenkorrel, goede kwaliteit hooi, ze hebben een liksteen speciaal voor geiten en hij kan de hele dag gras eten.

De bok kan zelf in en uit lopen wanneer hij dat wil. Hij loopt samen met 7 andere geiten en één varkentje in een hok / weide. De geiten hebben nergens last van.

We hebben alle geiten twee weken gelden nog ontwormt.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Met vriendelijke groet,

Nienke

• Linda V

Het klinkt erg naar schurft. Dat begint meestal rond de oren en ogen, maar het kan ook schimmel zijn. Ontwormings middelen moeten normaal tegen schurft werken, maar wat voor een middel heb je gebruikt en wissel je wel eens af? Wat ik zou doen als de kale plekken er droog uitzien met losse velletjes en er veel jeuk aan hebben (schurft dus). Met Dectomax (ontwormingsmiddel) alle geiten spuiten die er ook bij in lopen. Als je geen Dectomax hebt dan Ivomec. Dat over 14 dagen weer herhalen, dus de hele groep weer. en dan weer over een maand. Zorg dat je niet teweinig geeft. Over doceren mag bij die middelen.

Als er op de kale plekken allemaal kringen of rondjes bevinden en een beetje bobbelig is dan zit het er goed in dat het schimmel is. Als je het van dichtbij bekijkt dan zie je ook gewoon schimmelplekjes. Ontwormings middelen helpen NIET tegen schimmel. Tijfel je, dan zou ik zeer zeker niet meer wachten met bellen naar de dierenarts. Want voor je het weet hebben de geiten allemaal schurft of schimmel!

Oh ja, zet de gecastreerde bok ze snel mogelijk uit de groep. Er is nog kans dat de andere geiten nog niks hebben! Spuit ze wel allemaal als het schurft is. Het kan nooit kwaad om het zekere voor het onzekere te nemen.

Sucses! En laat je me het weten wat het nou was?

Groetjes Linda

• Nienke

Hoi Linda,

Wij dachten ook aan schurft of schimmel, maar er is op de huid niets te zien, de huid ziet er helemaal schoon en normaal uit, alleen het haar wordt dun of gaat weg?! De bok is helemaal fit, eet goed, ik heb ook niet gezien dat hij loopt te schuren omdat hij jeuk heeft.

Kan het ook zo zijn dat hij een gebrek heeft?

We hebben voor de zekerheid alvast een vitaminekuur opgehaald.

Misschien kun je hier nog even naar kijken.

Bedankt voor je reactie.

Groeten Nienke

• Nienke

O ja, we gebruiken, Ivomec en wisselen af met van die tabletten, ik weet het merk niet, maar we hebben het bij de Welkoop gekocht.

We wilden even kijken of iemand weet wat dit kan zijn, anders gaan we inderdaad de veearts bellen.

Groet Nienke

• Linda V

Hai Nienke

Ik zou voor de zekerheid toch maar de geiten spuiten met Dectomax of Ivomec. Ookal is het alleen maar voor de zekerheid. Ik moet zeggen dat wij ook een geit hadden die ook zo begon met het krijgen van schurft.

Ik zou toch de dierenarts raadplegen als de plekken zich verergeren, maar wel weer ontwormen!!!!!!! Je wilt echt geen schurft in de groep hebben.

• Nienke

Hoi Linda,

bedankt voor je reactie.

We hebben de geiten gespoten met Ivomec.

Ik heb de dierenarts ook even gebeld, hij zal langs komen.

De dierenarts zij dat het ook een zinkgebrek kan zijn, die kale plekken zie je ook bij jonge kalfjes wanneer ze een zinkgebrek hebben.

Ik laat het even weten wanneer de dierearts is geweest.

Groeten Nienke

• Linda V

Nou hopen dat het zink gebrek is! Ik ben zeer benieuwt wat de dierenarts zegt, maar goed dat je de geiten voor de zekerheid nog met Ivomec hebt gespoten!

• Nienke

Hoi Linda,

De dierenarts is geweest. Het is in ieder geval geen schurft geweest.

Wat het precies is durfde hij ook niet te zeggen. De bok is gesproten met Ivomec en krijgt een vitaminestoot. Het haar komt er ook al weer door.

Iemand vertelde mij dat als je een pony bij de geiten in de weide hebt lopen, de geiten schurft kunnen krijgen van de pony. de pony draagt het bij zich, maar heeft er geen last van, de geiten nemen het meteen over en krijgen het wel.

Weet jij of dit waar is? ik vind dit een vreemd verhaal.

Groeten Nienke

• Linda V

Nou gelukkig is het volgens de dierenarts geen schurft, maar dat geiten schurft kunnen krijgen van paarden of pony's heb ik ook nog nooit gehoord! Bij ons lopen de Ezels en Pony's ook naast de wei van de grote landgeiten en als het gras te veel is voor onze dwerggeiten dan lopen de ezels en pony's ook in hun weilandje. Dus ik denk dat het een broodje aap verhaal is.

Nou heel veel sucses met je diertjes groetjes Linda

• henriette

Hoi,

Ik denk dat het luis is geweest.

Daar gaan ze erg dun van in de vacht zitten en krijgen kale plekken.

De vacht zit heel los,je kun hele plukken er uit trekken.

Het is goed dat je ivomec gespoten hebt, dat helpt er ook tegen.

Groetjes Henriette