Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

spreekbeurt

  • rosalie

    Hallo ik heet Rosalie.

    Ik zit in groep 4 en ik wil mijn spreekbeurt over geiten houden. Ik heb heel veel vragen.

    1. Hoe worden geiten geboren

    2. Wordt het vel van een geit dikker in de winter

    3. Wat eten geiten

    4. Waarom hebben mensen geiten

    5. Hebben geiten al horens al ze nog in de buik van hun moeder zitten

    6. Waarom hebben geiten horens

    7. Waar komen geiten oorspronkelijk vandaan

    8. Kunnen geiten in de zon verbranden

    9. Hoe oud kunnen geiten worden

    10. Waar bestaan de horens van een geit uit

    11. Hoeveel baby's krijgen geiten ongeveer

    12. Hoe kun je aan geiten zien hoe oud ze zijn

    13. Hoeveel verschillende soorten geiten zijn er in Nederland

    14. Hoe hoog kunnen geiten springen

    Alvast bedankt voor de hulp,

    Rosalie

  • henriette

    Hoi,kijk eens op desite van de NOG (www.geiten.org).

    Bij de rubriek informatie staat een heel verhaal over een spreekbeurt.

    Groetjes Henriette

  • Yacente

    Hoi Rosalie

    Ik zal proberen jouw vragen te beantwoorden.

    1. Hoe worden geiten geboren

    * Ik snap niet helemaal goed wat je met deze vraag bedoelt. De geitjes worden in de lente geboren. Ze zijn dan nog heel klein. Vaak zie je de lammetjes in de wei lopen.

    2. Wordt het vel van een geit dikker in de winter

    * Het vel wordt niet dikker, maar de haren worden dikker. Ook krijgen ze onder de lange haren die je ziet, krijgen ze wol. Door deze wol hebben de geiten het lekker warm in de winter.

    3. Wat eten geiten

    * Even heel simpel. Ze eten gras dat in de wei staat, hooi (gedroogd gras) en brokjes. Ook moeten geiten altijd water hebben.

    4. Waarom hebben mensen geiten

    * De meeste mensen hebben geiten omdat ze het leuk vinden. Veel mensen hebben een klein weidje met daarin een paar geiten. Sommige mensen hebben heel veel geiten en melken ze. Daarmee verdienen ze hun geld.

    5. Hebben geiten al horens al ze nog in de buik van hun

    moeder zitten.

    * In de buik van de moeder hebben jonge geitjes nog geen horens. Wel hebben ze hele kleine stoppels die uitgroeien tot horens.

    6. Waarom hebben geiten horens

    * De geiten kunnen zich verdedigen met de horens. Als een andere geit ze wil stoten, kunnen ze terug stoten. Ook kunnen ze met de horens boomschors van de boom afhalen, zodat ze dat kunnen eten.

    7. Waar komen geiten oorspronkelijk vandaan

    *De voorouders van onze geiten leefden vooral rond het Middellandse Zee gebied.

    8. Kunnen geiten in de zon verbranden

    * Geiten kunnen evengoed verbranden als mensen. Daarom moeten ze ook altijd schaduw en veel water hebben. Als ze verbranden, verbranden ze meestal op de witte, ongepigmenteerde plaatsen. Dit kan dan helemaal gaan schilferen en dit komt nooit meer goed.

    9. Hoe oud kunnen geiten worden

    * De oudste geit die bij mij bekend is, is 19 jaar geworden. Maar meestal worden geiten een jaar of 12.

    10. Waar bestaan de horens van een geit uit

    * De horens bestaat uit een hard materiaal, met daarin bloedvaten en zenuwen.

    11. Hoeveel baby's krijgen geiten ongeveer

    * Het is een beetje afhankelijk van het ras. De Wallische Zwarthals krijgt meestal maar 1 lam per keer, terwijl melkgeiten wel 4 lammeren per keer kunnen krijgen.

    12. Hoe kun je aan geiten zien hoe oud ze zijn

    * Bij een gehoornde geit kun je het wel iets zien. Bij bokken met grote zware horens is het niet zo heel moeilijk. Na elk jaar komt er een vrij diepe ribbel en dan kun je zo tellen, maar bij geiten met kleinere horens is het vaak wat moeilijker.

    Je kunt het ook wel iets aan de tanden zien, maar als het om vrij oude dieren gaat, is het heel moeilijk.

    13. Hoeveel verschillende soorten geiten zijn er in Nederland

    *Op dit moment zijn er al aardig wat rassen. Maar van veel rassen zijn er maar enkele geiten. De witte melkgeit komt het meeste voor. Bijna alle geitenmelkerijen hebben witte melkgeiten. Rassen die ook veel voorkomen zijn Bonte melkgeit, Toggenburger, Nubisch, Afrikaanse boergeit, Dwerggeit, Nederlandse Landgeit. Rassen die wel in Nederland worden gehouden, maar veel minder tot bijna niet voorkomen zijn Wallische Zwarthals, Syrisch, Zwitserse Saanen, Hertegeit, Bunte Deutsch Edelgeit, Alpine, Alpine Polychrome.

    14. Hoe hoog kunnen geiten springen

    * Er zijn geiten die bijnan niet springen. Sommige geiten kun je al achter 50cm draad houden. Maar er zijn ook geiten die wel over 2m draad heen springen.

    Ik hoop dat je hier voldoende aan hebt.

  • Astrid

    Nou daar valt weinig aan toe te voegen, dat helpt je vast verder met je spreekbeurt.

    Misschien nog een klein ding..zoals Yacente als zei de meeste geiten springen niet…misschien kun je in de spreekbeurt verwerken dat het echte klimmers zijn.

    Wij bv hebben een grote wei..met oude bomen met horizontaal gegroeide stammen en grote rotsblokken, daar staan ze vaak bovenop.

    Oh en hoe geiten geboren worden, een geit is een zoogdier en wordt dus levend uit de moeder geboren net als bij hondjes, poesjes of mensen.

    Meestal zorgen de eigenaar ervoor dat de geitjes in het voorjaar geboren worden, maar dat is niet altijd zo…ik heb afgelopen winter 4 geitjes met de fles grootgebracht en zij waren eerste week Januari geboren.

    De boer van wie we de grote geit gekocht hadden had de bokken het hele jaar bij zijn geiten laten lopen wat resulteerd in babies het hele jaar door.

    Het slimste is wel om in het voorjaar geboren te laten worden, ik woon in het buitenland met heeeeeel koude winters (-30/40) en de geitjes moesten een hele tijd onder een warme lamp blijven.

    Leuker is het om in het voorjaar als het gras weer groen wordt de kleintjes buiten te zien spelen.

  • taguhi

    heeeey' kbn eeen studieeneeeurd

    && wil je graaag helpn met je spreeekbeeurt ^^

    eeuhm de geit is geboren in australië & leerde dr de kameel kne

    de kameel & de geit werdn goeie vriendn

    diee gingn dn eeen nachtje logern by het varken ,

    daarna kwamen ze met zen 3 nr my om 'n studeerparty te viern

    !!

    eindeee x

  • Denise

    1.hoeveel geitenrassen zijn er over de hele wereld?

    Denise

  • mellissa de boer

    rosalie Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo ik heet Rosalie.

    > Ik zit in groep 4 en ik wil mijn spreekbeurt over

    > geiten houden. Ik heb heel veel vragen.

    > 1. Hoe worden geiten geboren

    > 2. Wordt het vel van een geit dikker in de winter

    > 3. Wat eten geiten

    > 4. Waarom hebben mensen geiten

    > 5. Hebben geiten al horens al ze nog in de buik

    > van hun moeder zitten

    > 6. Waarom hebben geiten horens andwoord:om zich te verdedigen

    > 7. Waar komen geiten oorspronkelijk vandaan

    > 8. Kunnen geiten in de zon verbranden

    > 9. Hoe oud kunnen geiten worden

    > 10. Waar bestaan de horens van een geit uit

    > 11. Hoeveel baby's krijgen geiten ongeveer

    > 12. Hoe kun je aan geiten zien hoe oud ze zijn

    > 13. Hoeveel verschillende soorten geiten zijn er

    > in Nederland

    > 14. Hoe hoog kunnen geiten springen

    >

    > Alvast bedankt voor de hulp,

    >

    > Rosalie