Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

tegen onkruiden

• Mieke

hallo,

Mijn wei, voor de geiten, staat helemaal vol onkruid. Er blijft op deze manier weinig voor ze over.

Ik heb een paar dagen geleden DICAMIX-G (tegen onkruiden in volgroeide gazons) gekocht. De verkoper zei dat het onschadelijk was voor geiten.

Nu lees ik de kleine letters en daar staat dat je het gras na bespuiting 3 maaibeurten niet op de composthoop mag gooien.

Ik vraag me nu dus af hoe onschadelijk dit spul is voor de geitjes.

(de wei is trouwens niet zo vlak dat je het kunt maaien)

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Hoe lossen jullie dit probleem op?

Groeten,

Mieke

• veja

Volgens mij is geen enkel gif gezond voor geiten, ik zou het NIET gebruiken.

Een zoutoplossing maken en hiermee het onkruid begieten als de zon schijnt. paar keer herhalen kan goed bij onkruid, maar door het verzouten van de grond heeft gras moeite om weer op te komen. De plekken met onkruid uitsteken en opnieuw inzaaien met gras is misschien ook een optie. Maar eten jouw geiten het onkruid niet? In ieder geval helpt het goed om tijdens de bloei de bloemen te verwijderen zodat het onrkuid zich niet nog verder kan uitbreiden.

Groetjes Veja

• Mieke

Hoi Veja,

Er staat ondertussen zoveel onkruid zodat eruit trekken geen optie is. Vorig jaar heb ik het geprobeerd maar het was niet te doen.

De geiten eten het onkruid niet. Misschien zijn ze te veel verwend :-(

Ik heb de fabricant van het spul een mailtje gestuurd met dezelfde vraag maar ze hebben nog niet gereageerd.

Elk vergif is natuurlijk niet goed. Maar ik zou wel iets willen weten welk spul het minst schadelijk is. Ik kan de geiten bijvoorbeeld een tijd lang in een andere gedeelte van de wei laten lopen.

Ik hoop dat de fabricant nog reageert. Ik wacht nog even af.

Groeten

Mieke

• veja

Het is in ieder geval fijn dat je de geiten ergens anders kan laten lopen zodat ze niet direct met het gif in aanraking komen.

Succes met je onkruidbestrijding!

groeten Veja,

Misschien kan je ook nog eens op een biologische site kijken en navraag doen?

• Ellen van Rooy

Beste Mieke,

Wij hadden dus hetzelfde probleem. Ook onze wei stond vol met onkruid. Ons landje was één gele bloemenzee. Wij hebben een shetlandpony, Moedergeit en haar 2 maanden oude bokje op het land staan. Verleden jaar hadden we er ook al last van en zijn toen gaan maaien. Maar van maaien komt zaaien, dus dit jaar was het nog veel erger. De geit at wel het onkruid met de grote bladeren maar er staat zo veel dat ze het gewoon niet weg kan eten en doordat er zoveel onkruid op staat komt er geen goed gras meer door voor onze Pony.

Wij hebben het alsvolgt opgelost: Een boer verder had 45 schapen en die heeft ons hele landje in 4 dagen opgevreten. Pony en de twee geiten hebben we op een ander landje kunnen zetten, en mijn man heeft het landje bestrooit met kalkamonsepter (weet niet of ik het zo goed schrijf) ze mogen er ruim een week niet op maar nu heeft het gras weer de ruimte om te groeien!

Wij waren ook ten einde raad, maar gelukkig lijkt het nu weer een schitterend voetbalveld. Veel succes.

Ellen

• Mieke

Hoi,

Die schapen….dat was een goede oplossing.

Ik heb ondertussen een mailtje gekregen van de fabricant. Hij zei dat het spul niet gebruikt mag worden op een wei. De wettelijke gebruiksvoorschriften laten dat niet toe. Het spul bevat dicamban dat schadelijk is voor dieren.

Goed dat ik dus even gewacht heb. Zo'n foutje van een verkoper had wel behoorlijk wat problemen kunnen opleveren!!!

Hij heeft een paar andere namen van spullen gegeven wat wel gebruikt kon worden. De dieren mogen erna een week niet op de wei. Dat zal wel niet erg gezond zijn maar beter dan het spul dat ik eerst had.

Groeten.

Mieke

• Yacente

Hoihoi

Ik weet niet welk onkruid je had, maar je hebt het flink bemest. Kalkamonsalpeter wordt ook vaak afgekort tot KAS en is en kunstmest. Door het land te bemesten wordt het minder schraal en groeit er weer meer gras.