Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Oormerk?

• Sara

Hallo,

Mijn oma wil graag voor haar lege wei 2 geitjes. Ze vind een oormerk echter zielig en wil om deze reden geen geitjes. Ik vind het erg jammer en vraag me af in hoeverre geitjes lijden met zo'n oormerk. Is het niet net als bij een mens met oorbellen, even pijn maar dat verdwijnt vanzelf? Verder nergens last van?

Ik heb op het forum ook het een en ander gelezen over chippen, maar als ik het goed begrijp (gelezen op de site voor hobbydieren) mag je nog niet alleen een chip maar moet je dan ook een oormerk hebben.(?)

Groetjes en alvast bedankt voor de reactie

• teun

hallo,een oormerk is verplicht en het is inderdaad net als bij mensen

dus altijd het doet maar even pijn.

groetjes teun

• Linda V

Chippen wordt pas in 2008 verplicht. Dus alle dieren die voor 2008 geboren zijn moeten een oormerk hebben anders ben je illegaal bezig. Je hebt wel verschillende oormerken van groot naar klein. Doe je het merken op de goede plek. Tussen de aders, harde plekken en dicht bij de stam van het oor, dan is er alleen pijn bij het zetten en daarna alleen nog last van jeuk en het gewicht van het merk. Vooral bij lammeren, want die moeten eigenlijk al binnen 30 dagen na de geboorte in het oor zitten.

• Kees

Ook een tatoeage is een oormerk. Op grond van art 8 lid 4 van de regeling identificatie en registratie van dieren 2002 mogen alleen geiten nog steeds getatoeëerd worden. Het nieuwe wetsvoorstel heb ik nog niet gezien. Dus tot dat er een nieuwe wet is mag je de geiten van een tatoeage voorzien inplaats van die belachelijke plastic flappen. Als ook de chip wordt toegestaan, dan kan dat natuurlijk heel goed gecombineerd worden met een tatoeage voor de daadwerkelijke optische herkenning.