Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Dominante geit

• Anja en Marco

Hallo forummers,

Wij hebben 2 gehoornde geiten, en we zijn in het gelukkige bezit van 2 varkentjes, nu is het zo dat we heel graag alles door elkaar willen laten lopen, maar dit lijkt onmogelijk doordat 1 van onze geiten zo dominant is dat ze constant onze varkentjes loopt te bokken.

Oke nou zijn onze varkentjes piepertjes, maar ik kan het niet over mn hart verkrijgen om niet in te grijpen als ik zie dat ze helemaal in het nauw gedreven worden, want het gekrijs is dan niet van de lucht.

Nou is mijn vraag bestaat er een mogelijkheid om de hoorntjes van de geitjes in te laten korten zodat ze de varkentjes niet meer kunnen verwonden, of is er een andere oplossing om ze harmonieus samen te laten leven?

Ik hoop dat ik bruikbare tips krijg, zodat ze ze gezellig met en bij elkaar kunnen leven.

• Floor

Hallo!

Wij hebben bij ons op de kinderboerderij ook een dominante geit op latere leeftijd laten onthoornen, nadat zij een andere geit zo had gebeukt dat haar milt scheurde en ze overleed. Er zitten wel wat risico's aan. De geit krijgt als ik het me goed herinner een slaapmiddel en een plaatselijke verdoving. Deze verdoving wordt onder de huid en boven de schedel gegeven. Dan worden de hoorns er afgezaagd. Dat is niet zo'n fraai gezicht, maar een varkentje dat gehavend rondloopt ook niet. Ik zou informeren bij je veearts of hij of zij deze ingreep wil en kan doen. Het is dus in ieder geval wel mogelijk.

Succes!

Floor