Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

stro als voer i.p.v. als matras

• Dennis

Hallo,

wij hebben nu 4 dwerggeitjes die in een stalletje staan. Als ondergrond hebben we hardhouten tuintegels gebruikt zodat het vocht kan weglopen. Daarnaast leggen we stro op de grond. Het probleem is nu dat ze het stro aldoor opeten zodat ze binnen no time op de harde ondergrond liggen. Heeft iemand een idee hoe je er voor kan zorgen dat ze het stro niet opeten ? In principe krijgen ze genoeg voer (gras, hooi en krachtvoer).

groet,

Dennis

• Minke

Hoi

Wij hebben ook 2 dwerggeitjes, en wij hebben in hun hok stenen trottoirtegels liggen.

In het begin hebben wij een beetje stro erop gedaan, maar de hooiruif hangt binnen, en met het hooi eten knoeien ze nogal wat hooi, waar ze dan tevens op kunnen liggen.

Stro eten hebben ze nooit gedaan, voer je onbeperkt hooi?

Misschien hebben ze behoefte aan meer hooi,dat ze daarom het stro opeten.

Groetjes Minke.

• margreet

hallo,

onze 2 dwerggeitjes hebben hun stro nooit opgegeten.

ze krijgen wel meteen een lekkere dikke laag, nl een heel baaltje=20 kg. En als het een koude winter is, nog een half baaltje erbij.

misschien is de oplossing een dikkere laag stro en/of een andere stro-soort. wij kopen ons stro en hooi van een biologisch bedrijf in de buurt.

succes, margreet

• Marloes

hi

Ik heb twee dwerggeiten en twee Nedl. Landgeiten.

Omdat ik ook twee ezels heb wordt er iedere dag stro gevoerd.

De geiten eten hier ook allemaal van mee maar er blijft iedere dag

wat over als bodembedekking.

Ik heb wel 'ns gelezen dat geiten graag op een wat hardere ondergrond liggen

en in mijn geval klopt dat ook wel 'n beetje want de dwerggeitjes schrapen

vaak net zo lang totdat het stro (of de houtkrullen) wat aan de kant ligt zodat

ze dus op de stenen vloer liggen. De Landgeiten gaan vaak op een houten bank liggen die in hun stal tegen de muur getimmerd is.

Ook hier ligt genoeg stro op de grond …

• Dennis

Dank voor jullie reacties.

Mischien kunnen jullie ook helpen bij het volgende; naast het stro hebben ze nu ook ineens de hobby gekregen om hun stal weg te knagen. Enkele jaren terug hebben we een blokhut neergezet als stal en deze vervolgens rondom gebeits. Nooit een probleem geweest maar nu ineens beginnen ze eraan te knagen en hebben zelfs al een compleet gat in de wand geknaagd.

Enig idee wat ik hier aan kan doen ?

alvast bedankt.

Groet,

Dennis

• Linda V

Over het stro dat ze eten komt gewoon dat er nog lekkere zaden er in zijn achter gebleven en dat is natuurlijk erg lekker. Bij ons laten ze de ene keer alles liggen en verlopen ze alleen en de andere keer blijft er niet van het stro over. Dus ligt het aan het lekkere stro wat jullie hebben.

Mischien voor dat je weer die kale plek gaat verven een oude parfum op het kale hout plekken spuiten. Als je die geur niet gebruikt teminste en dan verven?

• veja

Voor het hout eetprobleem kan je groene zeep smeren, daar waar ze knagen. Een flinke dikke klodder en dan hebben ze er gauw genoeg van.

Het is natuurlijk geen uiteindelijke oplossing, maar misschien kan je bij mooi weer het allemaal weer eens beitsen.

Geiten houden trouwens erg van grove materialen zoals stro en takken. Misschien als je aan die behoefte voldoet door wilgetakken te geven, dat ze van het schuurtje afblijven.

Succes, Veja