Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Nummer in de oren

• Sandra

Wij hebben 2 dwerggeitjes gewoon voor de gezelligheid op de boerderij lopen.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik me niet zo in het houden van geitjes hebt verdiept nog. Zo wist ik niet dat die beesten een nummer in het oor moesten hebben. Dat werd mij onlangs verteld tenminste. Nu mijn vragen. Is dit verplicht? Krijg ik een boete wanneer ik het niet heb? Wat kost zo'n stempel? En waar kan ik dat regelen?

Hopelijk heeft iemand de antwoorden.

• Marco

Hoi Sandra,

Ja, de nummers zijn verplicht. En idd er staat een boete op als je het niet hebt en ze controleren je.

Je kan ze bestellen via de gezondheidsdienst voor dieren. Daar moet je aan melden hoeveel dieren je hebt. Je krijgt dan een UBN-nummer. (Uniek bdrijfs Nummer) en krijgt informatie opgestuurd over verschillende leveranciers van de oormerken.

De registratie is mede om bij epidemieën snel te lokaliseren waar bepaalde dieren zich bevinden.(net zoals dat bij de MKZ-crisis gebeurde)

Voor meer info kan je me altijd even mailen.

m.vr.gr.

Marco Snip

marcosnip@hotmail.com

• annet

Het telefoonnummer van de gezondheidsdienst is: 0800-2233322

Als je na een tijdje na het bellen nog niks ontvangen hebt, moet je nog een keer bellen. Er gaat daar nog wel eens wat fout is mijn ervaring. Ik heb drie keer moeten bellen om mijn formulier voor aanvraag van UBN nummer te krijgen.

• Jeanette

ja, het is verplicht. Dan kunnen ze nl je dieren meteen vinden om ze in geval van dierziektes waar ze prima voor gevaccineerd kunnen worden, te vermoorden. Oh nee, dat heet “ruimen”.

• hiske gorter

jezus ik meld me niet aan trouwens ze moeten met hun klauwen van mijn lieve geitje afblijven de moorde naars trouwens als mond en klauwzeer weer uitbreekt hoeven ze hem niet te dooden want je kunt heus wel slappe voeding geven en trouwens onschuldige dieren gaan dr aan als je dier het niet heeft hoe je het ook niet te laten dooden srry maar ik schrok ff van dit bericht ik kan niet tegen dat ze beesten dooden

kusies hiske

• Yacente

Als je je geit niet aanmeldt, kun je een giga hoge boete krijgen. Maar om eerlijk te zijn, als wij geen melkveebedrijf hadden, dan was ik nooit begonnen aan het virusvrij zijn (mijn dieren moeten elke 2 jaar bloedgetapt worden en daar komt een hoop gekloot met de papierwerk bij kijken) en ik was op papier ook al gestopt als geitenhouder, want ik ben de gezondheidsdienst helemaal spuugzat, maar goed, als ik dat zou doen, zou ik mijn ouders zwaar in de problemen kunnen brengen en dat wil ik natuurlijk niet, dus hou ik me maar aan de regels.