Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hoe en wat met onze geit?

• Ellen van Rooy

Wij hebben sinds 2 dagen een geit (toggenburger) “Spacy” bij onze shetlander “Bonnie” staan.

Bonnie stond sinds kort alleen en we hoorden dat een geit een leuke gezelschap voor de pony is.

“Spacy” komt van de kinderboerderij en is erg lief. Zo te zien gaat het goed tussen Bonnie en Spacy. Spacy is zwanger en is uitgerekend op 7 maart. Spannend dus.

We hebben genoeg land en ze hebben samen een stal van ongeveer 5m x 2m.

Spacy vindt alles nog wel vreemd want ze trilt regelmatig. Ze stonden eerst ieder apart maar Spacy ging door haar knieen en stond zo lekker bij Bonnie.

Kan het geen kwaad dat ze echt bij elkaar staan? Wat nu opvalt is dat Spacy haar geitenkorrels niet opeet, maar ze eet wel uit de hand wortels en brood.

Ik heb nog een belangrijke vraag: ze staan op een landje en ik geef de pony gewoon slootwater en dat vind ze heerlijk want kraanwater wilt ze niet eens, Spacy heeft ook een emmer (slootwater) en mag dat wel, ik vraag me af of ze nu wel drinkt en mag ze dit wel drinken of moeten we elke dag kraanwater mee nemen?

Als ze straks moet bevallen kan de pony daar gewoon bij blijven of moet ik Spacy apart zetten? We zijn erg blij met Spacy erbij en hopen dat alles goed gaat.

Ik ga gauw een boek kopen over geiten want het is allemaal nieuw voor ons.

Alvast bedankt voor reacties.

• denise

hallo mam,

ik hoop dat veel mensen reageren want we zijn heel blij met onze geit spacy.

Dikke kus je dochter.

• Yacente

Ik zou Spacy even apart doen, als ze moet bevallen, liefst alleen een hek, zodat je pony (naam is me even ontschoten) haar en haar jong(en) niets kan doen. Een ponybeen op een lammetje is niet erg prettig. Dit gebeurt regelmatig en is vaak niet eens zo bedoelt. Dus het beste kun je ze even apart doen. Zodra de lammetjes goed kunnen lopen en goed drinken, kun je ze wel samen doen.

Als het water uit de sloot goed schoon is, kan een geit dat wel drinken. Maar je moet er zeker van zijn dat het echt schoon is. Vooral zwangere dieren zijn nogal gevoelig.

De wateropname van geiten is heel verschillend. De ene drinkt bijna helemaal niets, de andere drinkt heel erg veel. In ieder geval moet Spacy wel veel water ter beschikking hebben zodra ze is afgelammerd. Even uitwijkend naar koeien: een koe die 40 liter melk per dag geeft, drinkt meer dan 100 liter water. Nu zal een geit eerder 4 liter dan 40 liter geven, maar dan nog moeten ze beschikking hebben over meer dan 10 liter water.

En even ter preventie: jonge bokken moet je met 2.5 a 3 maand echt bij mams weghalen, omdat anders mams weer zwanger kan raken van haar zoon.

• Ellen van Rooy

Yacente,

Heel erg bedankt voor je antwoorden. We zullen Spacy voorlopig even kraanwater geven, want gisteren dronk ze wel kraanwater toen ik het haar aanbood. En als ze bevallen is zullen we nog even doorgaan en misschien is het dan handig om daarna telkens door het kraanwater wat slootwater te doen en dan drinkt ze het misschien wel, maar nu toch maar kraanwater omdat ze zwanger is.

Ze is rond 7 maart uitgerekend en ben er benieuwd wat er uit komt, want er schijnt een grotere bok met wat ruiger haar en bonte kleuren opgezeten te hebben.

Hoe kan je bij haar zien als ze bezig is met bevallen? Moeten we de afscheiding iets eerder neer zetten? en als ze bevallen is kan ik ze dan niet beter een tijdje op stal laten, hoelang ongeveer?

Ze eet alleen nog steeds niet haar geitenkorrels (Kenner) op, wel appels en wortelen, en soms pakt ze wat hooi, en als ik het goed begrijp mag ze geen ponybrokken. Onze pony krijgt ook af en toe kruiden muesli (Subli) mag Spacy dat ook?

Groetjes,

Ellen

• Yacente

Voor de geboorte gaat ze uier maken. De dag voor de bevalling zal het uier volstromen met melk. Hij wordt dan vrij hard. Dit is goed te voelen. Als je er niet zeker van bent, kun je er een beetje aan trekken (niet te vaak doen, want dan kan het gaan ontsteken). Als er melk uitkomt, weet je dus dat de bevalling nadert. Is dit de eerste keer voor haar??

De lammeren hoeven niet zo heel lang binnen te blijven. Hier gaan ze meestal de eerste of 2e dag al naar buiten. De lammeren moeten binnen 2 uur staan (binnen 1 uur is het beste), omdat het in de natuur prooidieren zijn en dus niet zo lang op dezelfde plek kunnen blijven omdat ze anders kunnen worden opgegeten door de roofdieren. Dit zal in gevangenschap natuurlijk niet gebeuren, maar dat instinct is er nog wel steeds.

Het is goed om haar nu kraanwater te geven en dat te gaan mengen, zodra de lammeren geboren zijn.

Hoe de lammeren eruit zullen gaan zien is eigenlijk van verschillende dingen afhankelijk: hoe zuiver is de moeder, wat voor ras is de vader en hoe zuiver is hij. Je geeft aan dat hij lange haren heeft en bonte vlekken. Als hij hangoren heeft, is de kans groot dat hij een Nubische bok is, als hij staande oren heeft, is de kans groot dat het óf een Nederlandse Landgeit óf een Bonte Melkgeit is. Ik gok dat er jongen uitkomen die iets een toggenburger tekening hebben, maar dan bont zijn, of zwarte toggenburgers. Maar dat is allemaal maar gok.

Is ze geitenbrokken gewend?? Je kunt haar proberen uit de hand te voeren. Ik weet zo niet welke stof er in paardebrokken zitten die geiten niet mogen hebben. Ik zal het de volgende keer dat ik bij de voedingsfirma ben eens even navragen. Als ik weet welke stof dat is, is ook zo te zien of ze wel muesli mag. Op zich heeft ze de brokjes nu nog niet zo heel hard nodig. Kijk vooral de laatste maand goed uit dat je haar niet te energierijk eten geeft. De jongen groeien dan heel hard en vooral als het een eenling is, is de kans op een heel groot jong nogal groot. Zodra de lammeren geboren zijn, maar ze wel veel energierijk eten hebben, omdat ze dan volop in productie is en zowel aan zichzelf als aan de lammeren moet denken en dus ook voor 2 a 3 (in sommige gevallen nog meer) moet eten. Haar pens wordt niet groter (wel is er meer ruimte in de buik omdat de jongen eruit zijn), dus moet ze haar energie door wat energierijker eten binnen krijgen, dus dan mag ze ook meer brokjes.

• Ellen van Rooy

Yacente,

Bedankt maar weer voor je uitleg en advies.

Wat is nu veel energierijk voedsel? In de geitenkorrels?

Ze is op 7 maart uitgerekend, bevallen ze rond de uitgerekende datum? Of kan het ook 1 a 2 weken eerder of later zijn?

Ze staat nu 5 dagen bij onze pony en ze lijkt al wat meer gewend dan in het begin, want toen was ze toch wel een beetje trillerig af en toe, en nu stonden ze vanmiddag lekker met z'n 2e op het land te grazen, vlak bij elkaar.

Op stal gaat ook goed want ze kan naar de eigen kant gaan en onze pony kan daar niet bij maar zij kan wel bij de pony komen, dus ze kan zelf weten wat ze wil.

Alleen je ziet nu wel dat de pony de baas is want als Spacy bij het eten bij Bonnie in de buurt komt dan laat Bonnie wel weten dat ze dat niet wil en gaat met haar hoofd naar Spacy toe en bijt niet maar doet net alsof.

Ik hoop dat dit goed blijft gaan en dat ze dikke vriendjes worden en straks een jonkie erbij dat moet toch voor ze allemaal gezellig zijn toch?

Nou ik ben wel benieuwd of Spacy die kruiden meusli voor paaden mag.

Even nog een vraagje, hebben jullie veel geiten? En in welk deel van Nederland woon je?

Tot horens!

EllenYacente schreef:

>

> Voor de geboorte gaat ze uier maken. De dag voor de bevalling

> zal het uier volstromen met melk. Hij wordt dan vrij hard.

> Dit is goed te voelen. Als je er niet zeker van bent, kun je

> er een beetje aan trekken (niet te vaak doen, want dan kan

> het gaan ontsteken). Als er melk uitkomt, weet je dus dat de

> bevalling nadert. Is dit de eerste keer voor haar??

> De lammeren hoeven niet zo heel lang binnen te blijven. Hier

> gaan ze meestal de eerste of 2e dag al naar buiten. De

> lammeren moeten binnen 2 uur staan (binnen 1 uur is het

> beste), omdat het in de natuur prooidieren zijn en dus niet

> zo lang op dezelfde plek kunnen blijven omdat ze anders

> kunnen worden opgegeten door de roofdieren. Dit zal in

> gevangenschap natuurlijk niet gebeuren, maar dat instinct is

> er nog wel steeds.

> Het is goed om haar nu kraanwater te geven en dat te gaan

> mengen, zodra de lammeren geboren zijn.

> Hoe de lammeren eruit zullen gaan zien is eigenlijk van

> verschillende dingen afhankelijk: hoe zuiver is de moeder,

> wat voor ras is de vader en hoe zuiver is hij. Je geeft aan

> dat hij lange haren heeft en bonte vlekken. Als hij hangoren

> heeft, is de kans groot dat hij een Nubische bok is, als hij

> staande oren heeft, is de kans groot dat het óf een

> Nederlandse Landgeit óf een Bonte Melkgeit is. Ik gok dat er

> jongen uitkomen die iets een toggenburger tekening hebben,

> maar dan bont zijn, of zwarte toggenburgers. Maar dat is

> allemaal maar gok.

> Is ze geitenbrokken gewend?? Je kunt haar proberen uit de

> hand te voeren. Ik weet zo niet welke stof er in

> paardebrokken zitten die geiten niet mogen hebben. Ik zal het

> de volgende keer dat ik bij de voedingsfirma ben eens even

> navragen. Als ik weet welke stof dat is, is ook zo te zien of

> ze wel muesli mag. Op zich heeft ze de brokjes nu nog niet zo

> heel hard nodig. Kijk vooral de laatste maand goed uit dat je

> haar niet te energierijk eten geeft. De jongen groeien dan

> heel hard en vooral als het een eenling is, is de kans op een

> heel groot jong nogal groot. Zodra de lammeren geboren zijn,

> maar ze wel veel energierijk eten hebben, omdat ze dan volop

> in productie is en zowel aan zichzelf als aan de lammeren

> moet denken en dus ook voor 2 a 3 (in sommige gevallen nog

> meer) moet eten. Haar pens wordt niet groter (wel is er meer

> ruimte in de buik omdat de jongen eruit zijn), dus moet ze

> haar energie door wat energierijker eten binnen krijgen, dus

> dan mag ze ook meer brokjes.

• Yacente

Met energierijk voer bedoel ik inderdaad brokjes.

Ik heb nu nog 3 Landgeiten en 1 bok, 2 afrikaanse boergeiten, 1 witte melkgeit, 1 kruising alpine polychrome geit, 1 raszuivere alpine polychrome bok, 1 gecastreerde bok en 1 boklam die nog verkocht zal worden. Dus ik kom nu op 11 dieren uit. Ook heb ik bij de geiten nog 2 schapen lopen, Scottisch Blackfacen.

In het verleden heb ik meer dan 40 dieren gehad, maar sinds de MKZ ben ik ontzettend ingekrompen. Het idee dat mij alles zomaar ineens zou kunnen worden afgepakt is te hard aan mij gaan knagen, want mijn dieren zijn alles voor me. Ik ga inmiddels niet meer naar keuringen (aangezien we een melkveebedrijf hebben is dat niet te doen, want je mag dan totaal 42 dagen niets aan en af voeren en dat kan bij ons niet). Inmiddels ben ik me ook meer op cavia's en kippen gaan richten, waarbij de cavia's de echte liefde krijgen die de geiten ooit kregen. Het wil niet zeggen dat de geiten geen liefde en aandacht krijgen, maar het is minder dan dat het ooit geweest is. Ook rij ik inmiddels niet meer met de bokkenwagen, want ik tot aan de MKZ wel deed.

Ik woon in de Achterhoek. Je bent altijd welkom om te komen kijken. Het kijken is natuurlijk het leukst als er jonge dieren zijn, de eerste geiten verwacht ik eind januari (maar je mag natuurlijk voor die tijd ook wel komen)

• Ellen van Rooy

Zo je hebt nog aardig wat.

Eind januari is wel vroeg of niet? Is het dan niet te koud voor de jonkies?

Je vroeg laatst ook of Spacy al eerder jonkies had gehad, nou inderdaad ze heeft al een keer gelammerd.

Ze is op 7 maart uitgerekend, bevallen ze rond de uitgerekende datum? Of kan het ook 1 a 2 weken eerder of later zijn?

Misschien komen we wel een keertje bij je kijken, maken we er gewoon een dagje uit van. Maar ik neem dan natuurlijk eerst kontakt met je op, of het wel uitkomt natuurlijk.

P.s. bedankt dat je altijd zo lekker snel reageert!

Doei

Ellen

• Yacente

Lammeren kunnen redelijk goed tegen de kou. Zolang ze maar niet in de tocht en in de regen liggen (dus goed kunnen binnenkomen) gaat het uitstekend. Ik vind vroege lammeren altijd juist fijn. Heb het gevoel dat ze beter groeien dat hele late lammeren. Ook hadden de meeste geiten overgelopen, dus konden ze makkelijk wat vroeger drachtig worden.

Een geit kan weleens een week afwijken van de uitgerekende datum, maar dan ligt het er ook aan hoe je rekent. Ik reken meestal met 5 maand (veel mensen doen 5 maand - 5 dagen), maar mijn bedrijfsgemiddelde (om het zo maar even te noemen) is 5 maand - 2 dagen, dus het kan wel dat de lammeren bij mij 2 dagen eerder dan de uitgerekende datum bevallen. Maar ik kijk niet zo erg naar de datum, want van een aantal dieren heb ik niet eens een dekdatum (dit jaar wel omdat de bok er niet in de wei heeft gelopen), maar aan het dier zelf valt wel goed te zien wanneer ze gaan lammeren (bij mijn cavia's heb ik ook nooit een dekdatum en toch kan ik ze zo goed als altijd de dag voordat ze bevallen apart zetten, heel enkel ben ik zelfs te vroeg en nog zeldzamer is het dat ik te laat ben en dus de zeug al is bevallen voordat ik het doorhad)

En het snel antwoorden, tja, dat krijg je als je een internetfreak bent en niet van computerspelletjes houdt;)

• annet

Hoi Ellen,

Even over paardenbrok. Ik heb paarden, drie Nubische geiten en een schaap.

Paardenbrok is niet direct heel schadelijk voor een geit. Maar als je een geit brok voert om zijn vitamines en mineralen te krijgen kun je dat met paardenbrok niet bereieken. Een geit heeft koper nodig en in paardenbrok zit dat in zeer geringe mate. In schapenbrok zit het niet, het is zelfs schadelijk voor een schaap, koper.

Daarnaast heb je paardenbrok met verschillende energiewaarden. Als je sportbrok of prestatiebrok hebt is dat voor een geit veel te energierijk. Maar ik neem aan dat je voor je shetlander gewoon basisbrok of onderhoudsbrok hebt.

Als je je geit geen brok geeft kun je een zoutblok ophangen. Daar kunnen ze dan zelf naar behoefte van nemen.

Ik heb vorig jaar voor het eerst lammeren bij mijn geiten gehad. Eentje heb ik gehouden en ze heet: ……..Bonnie!