Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Ziek geitje?

• Minke

Hallo,

Mijn vraag is,kan het zijn dat een geitje doordat zij verstoten wordt en eenzaamheid ziek kan worden?

Afgelopen zomer hebben we 2 jonge geitjes van 3 maanden gekregen,dit zijn zusjes.

Na een week of 3 kwam er nog een geitje bij, wel van dezelfde plaats, maar het was een maand jonger, dus mocht niet met de andere mee, omdat het nog bij de moeder moest blijven.

Van het begin af aan wordt het door de andere 2 verstoten.

Mag niet met hun uit een bak eten, we hebben 2 hooiruiven gemaakt, anders kan hij niet eten.

De 2 zusjes eten altijd samen uit een eetbak of uit de hooiruif.

Als je met de brokjes erbij gaat staan,mag hij soms wel even mee eten, maar als je jezelf omdraait, bokken ze haar al weer weg.

Als ze in het hok is, en 1 van de 2 andere komt binnen, springt ze meteen eruit.

Nu sinds 2 dagen eet ze geen brokjes meer, en ook hooi wil ze niet.

Heeft geen diaree, maar staat maar wat lusteloos te kijken.

Ze ziet er verder niet slecht uit, maar ik maak me toch zorgen.

Weet iemand van jullie wat ik hiermee aan moet?

Groetjes Minke.

• Yacente

Eerlijk gezegd was het ook niet zo handig, 2 zusjes eerder kopen en dan nog eentje later. Het is dus niet zo raar dat de laatste wordt verstoten. Die komt in het territorium en ze is nog eens jonger ook. Ook is ze alleen, en vaak gebeurd het dan dat de 2 zusjes samen tegen de ene alleen gaan. Wat je zou kunnen doen is er nog een geit bijkopen, maar dan moet je wel zeker weten dat die goed met de laatste kan opschieten en helaas weet je dat nooit van tevoren. Om wat voor ras geiten gaat het??

• Minke

Het gaat om dwerggeiten, wij hadden al gevraagd of het geen probleem zou zijn om de 2 eerder te nemen, maar de eigenaar heeft ons steeds verzekerd dat diet ECHT GEEN PROBLEEM zou zijn!

We hebben het meerdere keren gevraagd.

De dieren zijn ook maar 2 weken na elkaar gekomen, en terwijl ze nog maar 3 1/2 maand waren, deed het probleem zich meteen voor.

Ze schelen ook maar een week of 3 in leeftijd.

Eerst dachten we nog dat het wel beter zou gaan, maar dat is gewoon niet.

Ik durf geen 4-de geitje aan te schaffen, want stel dat dit ook niet goed gaat?

Ik zie dat jij veel ervaring hebt wat zou jij ons aanraden?

Ik moet als ik haar wegdoe wel zeker weten dat ze een goed thuis krijgt, geld speelt geen rol, het welzijn van het geitje staat voorop.

• corine

als die andere twee zo naar mekaar toe trekken dan is de kans groot dat als je een vierde neemt dat die zich dan gaat bemoeien met die vierde omdat hij zelf zo eenzaam is, en die vierde zal dat waarschijnlijk wel willen want die is ook alleen dan.

om het zo maar even uit te leggen :S

ik denk dat dat wel goed zal gaan

groetjes corine

• Yacente

Het kán goed gaan, maar het kán ook dat de 4e juist heel dominant is. Dat zij ook de baas over anderen gaat spelen. Maar het kan ook dat de 3e geit de baas gaat spelen over de 4e (nieuwe) geit. Dus het is absoluut geen makkelijke situatie.

Ik denk dat je het beste een volwassen geit erbij kunt nemen die ongehoord is. Ze zal sterk genoeg zijn om zichzelf te verdedigen en niet zo snel de baas gaan spelen over de anderen. Ook zou ik met de verkoper afpraten dat je een 4e nieuwe geit kunt terug brengen, als het niet goed gaat, ik zou hier een termijn van ongeveer een maand voor afpraten (dus niet dat je het bijvoorbeeld eerst een jaar aankijkt en dan de geit alsnog terug brengt).

Mocht je in het oosten van het land wonen, dan heb ik misschien nog wel een leuke geit voor je.

• Minke

Ik heb toevallig vanmiddag ons geitje teruggebracht naar de eigenaar.

We hebben afgesproken dat we eventueel van de zomer 2 jonge geitjes erbij nemen.

Of we wachten af totdat ons geitje een jong krijgt, en als dat een germke (meisje) is, dat we ze dan alle 2 terug nemen, of zou dat niets zijn?

Wij wonen wel in het oosten van het land Yacente, maar we hebben nu de afspraak dat we even kijken hoe het allemaal uitpakt.

Groetjes Minke.

• Yacente

Dit is ook een goede oplossing. Ik hoop dat je geit zich weer helemaal thuis zal voelen op haar nieuwe/oude plek en dat ze het volgend jaar bij jullie helemaal naar haar zin zal hebben.

• Minke

Yacente, hoe oud moet een dwerggeitje minstens zijn om gedekt te kunnen worden en een jong te kunnen krijgen?

• Yacente

Het ligt er een beetje aan hoe groot jouw geit is. Ik zie soms zulke kleine dieren dat als ze van mij zouden zijn, ik ze pas als ze 1.5 jaar oud zijn, zou laten dekken. Maar meestal kan het al vanaf een maand of 5, al hou ik zelf liever iets ouder aan, een maand of 7 a 8 voordat de bok erbij gaat.