Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

witte randen rondom

• Jenny

Onze grote lakenveldergeit heeft sinds een week of twee rondom de ogen witte schurftachtige randen. Het breidde zich uit en hebben haar vorige week behandeld met Dectomax. Dit werkt nog niet want ze krijgt het nu ook rondom haar bek. De andere geiten in haar stal vertonen niet dezelfde verschijnselen. Maar in een stal verderop bij de dwerggeitjes daar wel weer. Herkent iemand dit? Zou het inderdaad een soort schurft kunnen zijn, zo ja, wel middel zou hiertegen kunnen werken?

• Yacente

Het zou goed schurft kunnen zijn. Bij de geiten heb ik het nog nooit gehad, wel af en toe bij de cavia's en koeien en nu bij mijn puppie. Ik behandel mijn dieren regelmatig daar tegen, als ze het hebben, meestal elke 2 dagen Ivomec op de buitenkant en 1x per week in de bek. Op die manier gaat het wat sneller over, want het is voor zowel mens als dier ontzettend besmettelijk (al denk ik wel dat het ook te maken heeft met weerstandsvermindering)

• annet

Het kan misschien ook schimmel zijn. Dat kun je behandelen met Imaverol.

Ik heb wel een keer hele harnekkige schurft gehad bij een geit. de anderen hadden eht ook niet. Die heb ik met verschillende middelen behandeld (o.a. ivomec) maar dat hielp niet.

Uiteindelijk had ik succes met Bodip (middel voor schurft bij cavia's, verkrijgbaar in de dierenspeciaalzaak)

• Carin

ivomec is ook niet tegen schimmel.