Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hooi voeren

• Jeanette

Graag wil ik aan jullie vragen of je in de winter onbeperkt hooi voert of toch gedoseerd. Volgens mij kunnen geiten wel door blijven eten. Ik heb Toggenburgers.

Alvast bedankt!

• Marco

Hoi Jeanette,

Je kan de geiten gewon onbeperkt hooi blijven voeren. Vooral in de winter.

gr. Marco

• veja

Bij ons krijgen de geiten drie keer daags hooi, niet onbeperkt dus, maar genoeg om ze het net schoon op te laten eten. Dit heeft meer met zuinheid op verspilling te maken als met het het voorkomen van vervetten of wat dan ook

• Yacente

Ik geef ze ongeveer 1 baal per dag op dit moment. Ze zijn er absoluut niet zuinig mee en daarom strooi ik geen stro, maar heb een potstal met hooi. Telkens als ze een nieuwe baal krijgen, komt er weer een laagje overheen, zodat ze én schoon hooi hebben én een schoon hok. Het hooi komt overigens van eigen (natuur)land, dus het koste ons ook niet zoveel als dat je moet inkopen. Maar we hebben ook stro van eigen land, dat zou eigenlijk voordeliger zijn om te strooien.

• Jenny

Ik ben werkzaam op een kinderboerderij en wij voeren eigenlijk alleen s'ochtends

hooi. Ongeveer 5 grote geiten (verschillende rassen) 2a3 plak hooi. Verder onbeperkt gras. S'avonds per dier een half blikje geitenbrok (formaat klein poezenblikje). ze doen het er verder prima op. Niet mager of ziekelijk of zo.

Voeren we eigenlijk niet te weinig ?

• Jeanette

Hallo Yacente,

Wij willen ook graag een potstal maken, maar ik dacht dat het alleen met stro en vlas kon. Wij willen ook een soort mesthoop maken die we volgend jaar over de wei kunnen uitrijden als compost. Alleen zit er nu dus vanwege inderdaad het slordige eten van de geiten, best veel hooi tussen het stro. Composteert het dan wel goed?

Iedereen trouwens erg bedankt voor de info!

Jeanette

• Yacente

Bij ons gaat het op een mesthoop, blijft nog een hele tijd liggen en gaat dan over het bouwland en wordt omgeploegd. Ik denk dat stro wel iets beter is, voor de humuslaag, maar ik denk dat hooi ook wel kan.

• Jeanette

Nou, dan gaan wij dat ook eens proberen. Dank je wel!

groet, Jeanette