Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

geitje

• corine

hallo,

ik heb een vraagje over twee geitjes van mij ( een bokje en een geitje)

ik zal beginnen met vertellen dat ze wel allebei dezelfde bloedlijn hebbben.

ik heb een bokje gekocht en die is inmidels volwassen (2 jaar) en die heeft mijn geit gedekt (die geit en die bok zijn totaal geen familie van mekaar) daar heb ik een jonkie van gekregen. toen heb ik nog een jonkie bijgekocht en die heeft dezelfde vader als de bok waaruit mijn bokje is gekomen.

ik zal met namen praten.

mo is de kleine van mijn bok en een geit.

mieke is de geit die ik erbij heb gekocht.

die was al heel klein maar ik dacht die is in de winter geboren dit komt wel goed.

maar ze is nu nog heel erg klein en mager.

mo ook.

die is met de fles grootbegracht want de moeder heeft het afgestoten, na 1 dag al, heeft wel de biest gehad.

de dierenarts is er al bijgeweest maar weet er niks over dat ze mager zijn en blijven,

- hebben vitamine spuiten gehad.

- krijgen veel hooi en brokken

- hebben geen wormen want zijn nagekeken daarop en worden goed iedere 3 maanden ontwormt.

het ligt ook niet aan mijn voeren want de andere 4 geiten van mij zijn gewoon en mo en mieke krijgen appart te eten dus ze worden ook niet weggejaagd.

ze zijn net zo groot als een geitje die net weg mag bij de moeder.mieke heeft een erg dikke buik en verder veel botten. mo is alleen maar vel over botten.

ook hebben ze geen of nauwleijks horentjes en ze zien er “verformeld” uit.

weet iemand wat dit kan zijn?

kan het aan de bloedlijn liggen, want de vader en “oom” van mo zijn ook erg klein ( 35/40 cm hoog) maar die zijn gewoon goed.

de vader van de volwassen mannen dus is ook de vader van mieke.

weet iemand wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen,

mieke is 25 dec. een jaar en mo is van 04-04-04.

p.s. de vader van mieke en dus de opa van mo is gewoon van postuur en ook de moeders van hun.

alvast bedankt en sorry voor het warige verhaal.

ik hoop dat je eruit komt

corine

• Marco

Hoi Corine,

Volgens mij heb je er echt alles aan gedaan om te checken of ze iets hebben. Dus als de dieren zelf niets hebben, kan je er ook niks aan doen. Wat een belangrijke oorzaak kan zijn waardoor ze zo klein blijven is, wat jezelf al zegt, dat de een te weinig heeft gekregen doordat ze met de fles is grootgebracht. Lammetjes moet je als ze klein zijn, zoveel mogelijk laten eten en drinken als zelf willen. Zodra ze beginnen te eten (kan na 3 a 4 weken) ze ook de kans geven om brokjes in te nemen. Ikzelf geef mijn lammeren onbeperkt krachtvoer als ze in de groei zijn. Later kan je dit wel minderen, want dan zetten ze het om in vet. Mocht jenog vragen hebben dan hoor ik het wel. Je kan me altijd mailen. m.vr.gr. Marco

• corine

hoi,

hij heeft onbeperkt gegeten toen die klein was, heb weken niet geslapen om hem de fles te geven om het uur.

en zoveel als hij zelf wilde

na vier weken voer aangeboden en begon hij goed te eten, zodra hij goed voer at af gaan bouwen met de fles, minder s`nachts en op den duur ook minder overdag.

nam hem zelfs mee naar m`n stage.

maar helaas, hij is gisteren overleden.

maandag deed hij erg raar, wilde niet opstaan, leek een beetje verlamd, mekkerde heeeel erg zielig.

heb hem samen met z`n vriendinnetje binnen gezet (die ook niet heel goed is) en aangekeken maar at verder goed en stond goed op zn beentjes enzo.

heb hem binnen gehouden die nacht en ben de volgende dag gaan voeren en toen lag hij dood.

mis hem echt heel erg.

maar toch bedantk voor je moeite.

gr. corine

• Yacente

Heb je de dieren na laten kijken op coccidiose?? Ook zou het leverbot kunnen zijn, als het weiland nat is, dat komt eigenlijk zo goed als alleen in de natte periodes voor (meestal van oktober tot maart) dus als de lammeren dat langer hebben kan dat haast niet.

Hebben ze geen gas op de darmen?? Zijn de tandjes ok?? Hebben ze geen bloedarmoede??

• corine

hoi,

ze lopen niet op een natte weiland, en ze hadden dit al voor dat het drekkerig weer werdt.

tandjes zijn in orde

bloedarmoede weet ik dus niet en leverbot ook niet ben geen dierenarts en de dierenarts kan niks vinden.

de andere vier hebben ook niks verder.

groetjes corine

• Yacente

Ik zit een klein beetje aan listeriose te denken. Draaide hij raar met de kop?? Het zou in het voer kunnen zitten. Als dat het geval is, zouden de anderen het ook kunnen krijgen. Helaas ben ik er ook 2 dieren aan verloren en mijn neefje pas ook.

De symptomen bij mijn dieren waren dat ze niet konden staan, in het begin wel goed aten en later met de kop gingen draaien. Ze keken als het ware steeds naar achteren.

De geiten liepen in de tijd vaak los en sprongen ook weleens over het voer heen. Er zijn toen uitwerpselen in het voer gekomen en door het besmette voer op te eten zijn de geiten ook besmet geraakt. Het komt ook redelijk vaak voor als je persvoer of balen wat natter voer geeft.

Hopelijk blijven je andere geiten mooi gezond. Heel veel sterkte in ieder geval.

• corine

hoi,

ik weet niet of de andere geiten rare sypmtonen hebben, ik ben niet meer op de wei geweest sinds mootje dood is.

ik zal eens vragen of hij iets geks gezien heeft.

en met z`n kopje draaien, ik zou het echt niet weten, het leek redelijk te gaan en ben na `z`n 3 kwartier naar huis gegaan toen ik dacht dat het wel weer ging.

maar toch fijn dat je met me meedenkt.

groetjes corine