Mijn dieren komen natuurlijk ook terug als ik ze roep. Maar ik wil gewoon niet dat ze ontsnappen. Daar heb ik zo'n verschrikkelijke hekel aan.

Dat een geit stoot als ze net een lam heeft, okee, dat is nog tot daar aan toe, als ze stoot bij het spenen, nou ja, dat kan ook gebeuren, maar om te stoten rond 1 a 2 maanden na het aflammeren, dat vind ik onacceptabel. Als ze dat altijd doen dan ben je erop voorbereidt, maar als ze dat zomaar ineens doen, dan kun je niet eens meer kinderen mee in de wei nemen. Dat is bij mijn voormalige dwerggeiten een paar keer voorgekomen. Bij mijn andere rassen nog nooit, wel een keer dat een lam niet werd aangenomen (was het eerste lam van een Nederlandse Landgeit), uiteindelijk na een week werd het lam alsnog aangenomen en na 3 weken dronk die volledig zelfstandig, ook 's nachts. Dat lam van toen, is nu rond de 4e maand van haar 4e dracht en zelf is ze een uitstekende moeder.

Natuurlijk heb ik ook bij de andere geitenrassen de nodige ziektes meegemaakt. Maar de laatste paar jaar gaat het uitstekend. Niks geen problemen meer. Ik heb in de 6 jaar dat ik dwerggeiten had, veel meer problemen gehad dan in de 8 jaar die erop volgde waar ik in '98 volledig ben overgegaan op andere geitenrassen.

En het mekkeren, 1 van mijn boergeiten kan er ook wat van, die heeft meer zo'n hese lange mekker. Maar als je haar negeert, dan houdt ze ook op, na 3x roepen is ze gewoon stil. Ze gaat niet de hele dag door met drammen, wat ik werkelijk mateloos irritant vind (de dieren hebben voldoende water en hooi en een warme stal, hoeven ze niet steeds te mekkeren).

En ja, al met al, ben ik dus helemaal afgekeken op de dwerggeit en stop ik nog liever met geitenhouden dan dat er weer een dwerggeit bij mij op stal komt. Dat heb ik gezegd toen ik mijn laatste dwerg wegdeed en dat zeg ik nog steeds.