Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

dwerggeitjes die mekkeren

• minke

Hallo ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Wij hebben nu zo`n 4 maanden 3 dwerggeitjes, er was ond gezegd dat we ze niet door de dag moesten voeren, dit hebben we ook nooit gedaan!

Eerst kregen ze alleen `s avonds brokken en een klein beetje hooi, dit ging goed tot begin november, toen gingen ze overdag mekkeren.

Nu heb ik me laten vertellen dat er niet veel voedingstoffen in het gras meer zitten, en dus moest ik wat meer hooi geven, en ook `s morgens wat hooi geven.

In het begin hielp dit goed, maar nu mekkeren ze de hele dag door, als ze net het hooi op hebben, beginnen ze al, en zo vlug ze iets horen mekkeren ze.

Zelfs sinds een paar dagen ook `s avonds als ze de achterdeur open horen gaan.

Wie kan me helpen? ik hoop dat er iets aan te doen is.

Groetjes Iris.

• Yacente

Bij dwerggeiten is dit over het algemeen een veel gehoord probleem. Toen ik nog dwerggeiten had, mekkerden ze hier ook altijd. Ik ben toen over gegaan op andere rassen en heb nu de Nederlandse Landgeit, de Alpine Polychrome en de Afrikaanse Boergeit. Die mekkeren veel minder is mij opgevallen.

Het zou kunnen dat er gewoon niet genoeg gras in de wei is. Als dat het geval is, zou je ze onbeperkt hooi kunnen geven. Ook zou het kunnen dat ze niet naar buiten willen omdat het te koud is, dat ze zich gewoon aanstellen (ik had in de winter de dwerggeiten wel eens dag en nacht binnen, bij de geiten die ik nu heb is dat totaal niet nodig).

• Marco

Hoi Yacente,

Ik heb een vraag. Waarom verneem ik uit al jou stukjes dat je je negatief uitlaat over dwerggeiten? Dit is toch niet nodig?

m.vr.gr. Marco

• Yacente

Omdat ik genoeg negatieve ervaringen heb met dwerggeiten en dat ook bij andere geitenhouders vaak heb gehoord. Ik heb op 2 kruisingen na, nog nooit echt makkelijke dwerggeiten gehad. Altijd veel gemekker, ontsnappen en veel gezanik met verschillende ziektes. Toen ik de Nederlandse Landgeit leerde kennen, was dat een heel ander ras, zo makkelijk, weinig gedoe ermee. Ook dit jaar is mij gevraagd om weer dwerggeiten te gaan houden, maar toen mijn laatste dwerggeit wegging heb ik gezegd dat er bij mij nooit meer dwerggeiten in de wei komen. Ik hou van dieren die je ook fatsoenlijk kunt aaien als je geen voer bij je hebt, die niet constant lopen te makkeren, ook al hebben ze voldoende te vreten, maar niet die brokken niet.

Als dit nu alleen bij mij was, was het wat anders, maar dit hoor zo vaak dat mensen hetzelfde erover denken en dat ze ook zo schreeuwen en ook zo egoistisch zijn en veel problemen mee hebben. Dus ja, ik ben negatief over dwerggeiten en veel positiever over Nederlandse Landgeiten en Afrikaanse Boergeiten (als je tenminste niet fokt, want door de gewichten kunnen daar soms wel problemen mee ontstaan, maar het zijn super goede moeders, die zelfs de lammeren van andere geiten onder hun hoede nemen). Over de Alpine Polychrome geiten ben ik iets minder positief, omdat die heel ziektegevoelig zijn, maar omdat ze zo apart zijn, wil ik ze wel in mijn wei hebben lopen.

• minke

Hallo.

Ik wil toch even laten weten dat het sinds een paar dagen beter gaat, we voeren nu wat meer hooi `s morgens en `s avonds en het gemekker is een stuk minder geworden.

Ik kan onze geitjes wel aaien, en wij hebben de wei met hekwerk van 1,50 meter afgezet met een stroomdraadje erlangs, en ik weet zeker dat ze hier niet uit kunnen ontsnappen.

Over ziekten kan ik niet meepraten, mijn geitjes zijn(nog) gezond.

Yacente, wat bedoel jij voor ziekten?

Groetjes Minke

• Yacente

Bij mijn dwerggeiten heb ik veel verschillende dingen gehad. Zo was er schurft, wormen, resistentie tegen ontwormingsmiddelen, coccidiose, plotseling overlijden, stoten als ze lammeren hadden (weliswaar geen ziekte, maar wel heel vervelend).

Een van mijn bokken staat altijd op stal. Hij kon over een omheining van 1.70 m heen springen om naar de geiten toe te gaan. Het hok is ongeveer 2.40 m hoog en hij is nu helemaal tot de zolder toe dichtgetimmerd. Het eerste gedeelte is helemaal dicht en het 2e gedeelte steeds 1 plank getimmerd en dan een breedte van een plank eruit gelaten, zodat hij (en ik) alles nog goed kan zien, maar er absoluut niet meer uit kan. De rest van de dieren zijn heel makkelijk en ontsnappen nu alleen nog maar als ik per ongeluk een deur heb laten losstaan.

• Marco

Mijn geiten hebben een niet al te grote weide met een hekwerk van ± een meter hoog. Ze zijn nog nooit ontsnapt!!! Ook als ik het hek open laat staan. Ze weten immers gewoon dat ze er niet uit mogen, het is niet hun terrein. Mocht er wel een dier uit gaan is deze zo teruggeroept. Ze blijven echt allemaal bij elkaar. Verder is het stoten van dwerggeiten bij het krijgen van lammetjes lang niet altijd het geval. Het is net hoe je band met de geit is. Als je snel bij de geboorte wilt kijken wat het zijn (geitje of bokje) kan je natuurlijk een niet vriendelijke reactie verwachten, maar dit is lang niet het geval, en kan bij elke soort geit. Het is ook het instinct van het moederdier.

Wat betreft het mekkeren van dwerggeiten kan ik het wel met Yacente eens zijn. Toch heeft het ook te maken met het opvoeden van je dieren. Als je steeds komt met wat eten, krijgen dwerggeiten al snel de indruk dat als je er bent ze eten krijgen. Voer je gewoon op vaste tijden is er niks aan de hand. Maar dit geldt voor alle soorten geiten. En ook voor boergeiten. Die kunnen ook zeurderig staan mekkeren!

Over ziektes bij dwerggeiten? Dit is net als alle andere geiten. Je moet ze er gewoon tegen beschremen. Op tijd ontwormen etc en ze hoeven dan helemaal niet ziek te worden!

Dus dat dwerggeiten minder leuk zijn om te houden is dus helemaal niet waar!!

Prettige feestdagen!!

m.vr.gr.

Marco

• Annemiek

Ik zelf heb 7 dwerggeiten gehad en daar heb ik zelf nooit geen problemen mee gehad.

3 van de 7 luisterden naar hun naam en als ze waren vrij gelaten (mensen lieten mijn geiten uit de wei, omdat die er een hekel aan hadden) hoefde ik ze maar de roepen en ze kwamen weer, zelfs die niet naar hun naam luisterden, want die lopen gewoon met die andere mee.

Nu zul je misschien zeggen wat moet dit verhaal bij dit topic?

Nou ikzelf zou net als Yacente geen dwerggeiten meer aanschaffen, ik ga ook liever over op grotere geiten (toggenburgers en nubische) de grote zijn inderdaad een stuk rustiger en kun je inderdaad aaien zonder voeren, dat kon ik alleen maar met mijn 3 geitjes die mega tam waren, bij de anderen was het alleen om de brokjes te innen dat ze stil bleven staan.

• Marco

Hoi Annemiek,

Ja, misschien heb je wel gelijk dat “grotere geiten”geiten rustiger zijn, maar toch is het ook zo dat dwerggeiten zich net zo laten aaien en knuffelen als andere geiten. Tenminste dat is bij wel het geval. Ik kan dan ook rustig de wei in lopen, op een willekeurige geit afstappen en hem aaien. Terwijl ze tijdens een show juist zeer temperamentvol kunnen zijn en hun eigen prima kunnen presenteren. Het gaat denk ik ook om ene hoop vertrouwen die je dieren in je hebben en andersom. Of heb ik dat mis?

m.vr.gr.

Marco

• minke

Hallo,

voordat wij geitjes kochten, dacht ik zoveel te kleiner, zoveel te mooier het is, daarom koos ik voor dwerggeitjes, zo klein mogelijk.

Op het moment is het iets rustiger, ik voer wat meer hooi als eerst.

Tussendoor voeren heb ik nooit gedaan, maar zo vlug als ze ook maar iets horen of zien, dan begint het…….. Mekkeren, en ze doen elkaar gewoon na.

Soms zijn ze aan het grazen, en ondertussen ook mekkeren.

Ik hoop eigenlijk dat het van de zomer, als wij weer meer buiten zijn, niet elke keer gaan mekkeren.

Misschien had ik ook beter voor een andere soort kunnen kiezen.

2 van de 3 kan ik zo aaien, zonder te voeren, 1 is er een beetje banger, en loopt weg als je hem aan wil halen.

Groetjes Minke