Hallo,
Ik heb Nubische geiten. Afgelopen voorjaar hadden we voor het eerst lammeren er bij. Na een paard dagen kreeg het kleinste geitje dat ook het meest geleden ahd bij de geboorte een klein bultje op de kaak, ter grootte van een knikker. De moeder van dit geitje had een moeilijk uier, met zeer grote spenen, net patatzakken. We hebben gedurende de hele zoogperiode de twee lammeren van haar steeds moeten helpen, omdat de geit nogal lastig was. Toen ik de dierenarts (een invaller) raadpleegde over het bultje zei hij dat het waarschijnlijk irritatie van het wangslijmvlies was door de moeilijke uier van de moeder. Leek me logisch.
Echter een paard dagen later kregen de andere lammeren het ook. Ook de drie van de ander moeder. Toevallig kwam onze vaste dierenarts om de paarden te enten en ik vroeg hem even te kijken. Hij had het over een infectie met de streptocbacterie en gaf me albipen om te injecteren bij de lammeren.
Bij drie van de vijf lammeren gingen de bultjes weg. Bij 1 bleef aan 1 kant een klein bultje zitten en bij degene die als eerste de bult had gebeurde er niets…de bult bleef even groot.
Ik heb de dierenarts nogmaals geraadpleeg (telefonisch). Hij zei dat ik er trekzalf op moest smeren en dat hij na een week zou komen om de bult door te prikken.
Ondertussen heb ik de lammeren afgespeend. Toen een week voorbij was heeft de dierenarts besloten om het niet door te prikken. Hij heeft een punctie gedaan en er kwam alleen maar helder vocht uit. Het dier heeft er geen last van..eet en drinkt goed, ziet er goed uit, ontwikkelt zich goed, dus hij dacht met het snijden in de bult meer ellende te veroorzaken.
Wij hebben besloten deze geit zelf aan te houden, de rest hebben we van de hand gedaan.
De dierenarts heeft me gewaarschuwd dat de bult nog wel dikker kon worden.
En dat is het ook geworden!!! Het is nu zo groot als een biljartbal. Het is zacht en het zakt naar onderen uit. Je kunt het bewegen en er in knijpen. Het dier heeft er geen pijn aan. Ze eet en drinkt goed en groeit ook goed. De bult wordt alleen dikker en dikker en ik vraag me af wat dit toch kan zijn? Ik heb voor mijn gevoel nog steeds geen bevredigend antwoord van de dierenarts gekregen. Heeft iemand anders hier ervaring mee? Weet iemand wat het is? Kan het kwaad? Is behandeling mogelijk?
Graag zoveel mogelijk adviezen.
Sorry, het is een heel verhaal geworden, maar ik wilde het complete verhaal er bij doen.
Alvast bedankt voor het lezen er van.
Groetjes,
Annet