Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bult op de kaak

• annet

Hallo,

Ik heb Nubische geiten. Afgelopen voorjaar hadden we voor het eerst lammeren er bij. Na een paard dagen kreeg het kleinste geitje dat ook het meest geleden ahd bij de geboorte een klein bultje op de kaak, ter grootte van een knikker. De moeder van dit geitje had een moeilijk uier, met zeer grote spenen, net patatzakken. We hebben gedurende de hele zoogperiode de twee lammeren van haar steeds moeten helpen, omdat de geit nogal lastig was. Toen ik de dierenarts (een invaller) raadpleegde over het bultje zei hij dat het waarschijnlijk irritatie van het wangslijmvlies was door de moeilijke uier van de moeder. Leek me logisch.

Echter een paard dagen later kregen de andere lammeren het ook. Ook de drie van de ander moeder. Toevallig kwam onze vaste dierenarts om de paarden te enten en ik vroeg hem even te kijken. Hij had het over een infectie met de streptocbacterie en gaf me albipen om te injecteren bij de lammeren.

Bij drie van de vijf lammeren gingen de bultjes weg. Bij 1 bleef aan 1 kant een klein bultje zitten en bij degene die als eerste de bult had gebeurde er niets…de bult bleef even groot.

Ik heb de dierenarts nogmaals geraadpleeg (telefonisch). Hij zei dat ik er trekzalf op moest smeren en dat hij na een week zou komen om de bult door te prikken.

Ondertussen heb ik de lammeren afgespeend. Toen een week voorbij was heeft de dierenarts besloten om het niet door te prikken. Hij heeft een punctie gedaan en er kwam alleen maar helder vocht uit. Het dier heeft er geen last van..eet en drinkt goed, ziet er goed uit, ontwikkelt zich goed, dus hij dacht met het snijden in de bult meer ellende te veroorzaken.

Wij hebben besloten deze geit zelf aan te houden, de rest hebben we van de hand gedaan.

De dierenarts heeft me gewaarschuwd dat de bult nog wel dikker kon worden.

En dat is het ook geworden!!! Het is nu zo groot als een biljartbal. Het is zacht en het zakt naar onderen uit. Je kunt het bewegen en er in knijpen. Het dier heeft er geen pijn aan. Ze eet en drinkt goed en groeit ook goed. De bult wordt alleen dikker en dikker en ik vraag me af wat dit toch kan zijn? Ik heb voor mijn gevoel nog steeds geen bevredigend antwoord van de dierenarts gekregen. Heeft iemand anders hier ervaring mee? Weet iemand wat het is? Kan het kwaad? Is behandeling mogelijk?

Graag zoveel mogelijk adviezen.

Sorry, het is een heel verhaal geworden, maar ik wilde het complete verhaal er bij doen.

Alvast bedankt voor het lezen er van.

Groetjes,

Annet

• annet

xxxxx

• corine

hallo,

ik weet niet wat het is,maar ik weet wel hoe het is om bezorgt te zijn over je dieren ook al zegt een dierenarts dit of dat.

zou je het niet toch beter weg laten halen?

want het heeft er mischien geen last van van de bult maar wel van de grootte.

ik kan me haast niet voorstellen dat het niet vervelend is z`n grote bult op je wang/kaak hebben.

succes ermee

groetjes corine

• veja

Hai Annet,

Wij hebben elk jaar lammeren met bultjes op de kaak, voornamelijk bij de bokken. Ik weet niet precies wat het is, wij houden het zelf op het doorkomen/verwisselen van de kiezen. Het bultje is eerst klein en wordt daarna groot, totdat hij klapt. Daarmna is hij tot nu toe altijd nog verdwenen. Soms liepen ze er wel een paar maanden mee.

Ook een volwassen geit van ons heeft zo'n bultje gehad, ook die was hardnekkig maar is uiteindelijk verdwenen. Ik doe er altijd boorzalf op om het naar buiten te trekken, ik ben namelijk bang dat het anders naar binnen slaat. Boorzalf is niet meer in de handel, maar ik denk dat trekzalf hetzelfde effect zal geven.

ik kan je dus helaas geen pasklaar antwoord geven, maar ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes Veja

• annet

Bedankt voor jullie reacties.

Vandaag een ziek paard gehad en de dierenarts nogmaals naar de bult laten kijken.

Deze heeft eveneens de visie om de bult met rust te laten. Het weghalen van de bult breng volgens hem veel meer risico's met zich mee.

Nou…daar houden we het dan voorlopig maar op. Ik ga zelf met trekzalf nog eens kijken wat het wordt. In de punctie die gedaan is zat nog steeds helder vocht….

• annet

Hoi!

Ik heb nieuws waar anderen misschien ook iets aan hebben.

De bult bij de geit wordt dikker en dikker.

Gisteren had ik een kennis op bezoek met heel veel praktijkervaring met koeien. Hij zag het en hij zei dat sommige koeien dat als kalfje ook wel eens oplopen. Het schijnt een virus te zijn. Bij sommige koeien wordt het wel zo groot als een voetbal zei hij.

Op een gegeven moment is het “rijp” en dan komt er een klein gaatje in en dan komt er heel veel pus uit. Dit moet je goed schoonhouden. Daarna groeit het dicht en zie je er niks meer van. Ik moest me geen zorgen maken zei hij, dit zou zich vanzelf oplossen. De bult openmaken had volgens hem geen zin, want het moest eerst “rijp”zijn. Als de bult op spanning komt te staan dan kun je het wel doen, om een handje te helpen, of trekzalf er op smeren.

Ik wilde dit toch even vertellen, misschien dat iemand anders er ook wat aan heeft. Het geitje is trouwens ontzettend vrolijk en lijdt er absoluut niet onder.