de typische gedragingen voor een geit wie kan dit mij uitleggen
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsEr zijn enkele dingen heel belangrijk:
1) het is een kuddedier, die ook nog eens ‘trekt’. Als ze met meerdere dieren leven in een grote wei, zullen ze over het algemeen 's ochtens op de ene plek eten, begin van de middag beschut gaan liggen herkauwen, daarna weer gras zoeken en dat vervolgens weer gaan herkauwen.
2) het gras is altijd lekkerder bij de buurman. Je moet dus zorgen voor goede afrastering, omdat ze bijna overal overheen kunnen gaan. Ik heb hier nu zo goed als geen problemen meer met uitbreken (afkloppen), maar heb wel 1 bok binnen, omdat hij over een afrastering van 2 meter heen gaat. We hebben een speciaal hok voor hem gemaakt, zodat hij daar nergens uit kan.
3) niet te verwend maken. Vooral bij dwergen heb ik vaak de neiging gemerkt om veel te gaan mekkeren om voer. De grotere rassen doen dit iets minder, maar als je telkens als je komt, een beetje voer in de handen hebt, dan hoef je maar buiten te lopen, of ze mekkeren al.
4) ze houden niet van water. Op zich kunnen ze er best goed tegen, zo in de zomer in een buitje, maar ze vinden het niet erg fijn. Als ze gelegenheid hebben, zullen ze dan ook gaan schuilen. In de zomer hebben ze bij een buitje geen schuilgelegenheid nodig, maar bij hevige buien wel en in de winter ook.
Ik hoop dat je zo wat meer informatie hebt. Mocht je meer dingen willen weten, stel dan gerichtere vragen, die zijn altijd makkelijker te beantwoorden.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?