Hallo,
Ik heb ook enkele Landgeiten en bokken. (staan op mijn website http://groups.msn.com/twestendorp ). Landgeiten kun je niet vergelijken met schapen. Ze kunnen niet achter 2 stroomdraadjes gehouden worden (niet alle schapen kunnen dat, mijn Scottisch Blackfacen hoef ik ook niet achter 2 stroomdraadjes te houden, want daar gaan ze ook overheen.
Wat het beste helpt bij geiten is een afrastering van Stevig gaas en op ongeveer 40 cm daarvoor een stroomdraad. Hierdoor kunnen ze geen aanloop nemen. Vaak wordt gezien dat boven het gaas stroomdraad is, en niet onder het gaas. Maar als de dieren eenmaal aan het springen zijn, dan kunnen ze niet halverwege de sprong terug omdat er stroomdraad is. Als ze geen aanloop kunnen nemen, wordt het al veel moeilijker om te springen, want vanuit stand kunnen ze niet hoog komen.
Geiten bij paarden in kan heel goed gaan, maar dit ligt aan zowel de geiten als aan het paard. Mijn paard vind het leuk om achter geiten aan te gaan jagen, mijn pony's doen helemaal niets op geiten uit en dat gaat dus uitstekend samen.