Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

afrastering

• de meisjes

Vraagje, ik heb al een aantal jaren twee nederlandse landgeiten.

Nu gaan wij verhuizen en ik vroeg mij af welke ervaringen er waren met andere afrastering, dan alleen gaas met een/meerdere schrikdraadje/s………….Kan twee schrikdraadjes alleen namelijk ook? Dat zie je ook nog al eens bij schapen ?

En hebben meer mensen de ervaring om een paard samen met landgeiten in één weide te houden?

alvast bedankt voor jullie reactie

gnoetjes de meisjes

• yacente

Hallo,

Ik heb ook enkele Landgeiten en bokken. (staan op mijn website http://groups.msn.com/twestendorp ). Landgeiten kun je niet vergelijken met schapen. Ze kunnen niet achter 2 stroomdraadjes gehouden worden (niet alle schapen kunnen dat, mijn Scottisch Blackfacen hoef ik ook niet achter 2 stroomdraadjes te houden, want daar gaan ze ook overheen.

Wat het beste helpt bij geiten is een afrastering van Stevig gaas en op ongeveer 40 cm daarvoor een stroomdraad. Hierdoor kunnen ze geen aanloop nemen. Vaak wordt gezien dat boven het gaas stroomdraad is, en niet onder het gaas. Maar als de dieren eenmaal aan het springen zijn, dan kunnen ze niet halverwege de sprong terug omdat er stroomdraad is. Als ze geen aanloop kunnen nemen, wordt het al veel moeilijker om te springen, want vanuit stand kunnen ze niet hoog komen.

Geiten bij paarden in kan heel goed gaan, maar dit ligt aan zowel de geiten als aan het paard. Mijn paard vind het leuk om achter geiten aan te gaan jagen, mijn pony's doen helemaal niets op geiten uit en dat gaat dus uitstekend samen.

• annet

Ik heb Nubische Geiten en die zijn behoorlijk dom.

Mijn weitje is afgerasterd met schapengaas aan de buitenzijde, met twee stroomdraden er langs.

Daarnaast heb ik het stuk land in drie stukken verdeeld dmv drie brede stroomlinten. En ik moet zeggen: dat werkt! Er staat dan ook flinke prik op en mijn Nuben zijn als de dood er voor. Mijn schaap: kruising zwartbles/texelaar trouwens ook. Maar ik zou de buitenzijdes van mijn landje niet zo doen. Als ze er nu doorheel zouden lopen, komen ze alleen in een verkeerd stukje terecht en kunnen ze niet weglopen.

Ik heb er twee paarden bij en dat gaat ook heel goed. Ook mijn kippen wandelen er nog tussen door en twee stalkatten. Maar het ligt wel aan de dieren, want sommige paarden blijven achter geiten of schapen aanrennen en kunnen ze ook heel hard bijten.