Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

raar vraagje!!!!!

• barbara

als ik mijn honden uitlaat loop ik vaak langs een weilandje met daarin een paard en een geit. het is mij al een lange tijd duidelijk dat die 2 zich vervelen, ze krijgen bijna geen aandacht.

het geitje stinkt ook heel erg.

nou liep ik net weer langs dat weilandje en het geitje wandelde weer mee tot hij niet verder kon en toen stopte hij, keek me aan en plast zo naar voren en hij begint zo zijn eigen urine op te drinken!!!!

dat heb ik nog nooit gezien.

is dit normaal? of is dit een teken dat ie zich verveeld of gestressd is?

ik heb geen verstand van geiten, maar ik ben toch wel benieuwd wat dit betekent.

alvast bedankt,

groetjes van barbara

• rik

hoi,

Die geit is een bok en stinkt daarom soms en urine drinken doen geiten vaker kan zout tekort zijn maar ook mijn geiten met een uit gebalanceerd rantsoen doen dit

groeten rik

• Claudio

Blijkbaar nog nooit een @!#$ bok gezien. hij vind je zeker wel een leuk vrouwtje. en met ze'n 2en in een wei vervelen ze zich niet zo snel.

• barbara

nee ik heb inderdaad nog nooit een @!#$ bok gezien!!!!!!!!!!!

maar dat was ie niet hoor.

• Yacente

Hoihoi

Alleen bokken plassen naar voren. Dit doen ze voornamelijk in het dekseizoen. Op die manier kunnen ze goed geuren ruiken. Geiten kunnen niet naar voren plassen, die gaan tijdens het plassen door de achterbenen zitten.

Het stinken komt ook omdat het herfst en dus dekseizoen in. Dit gaat in de winter wel weer een keer over en zal hij weer ‘normaal’ gaan ruiken.

Voor een paard is een geit of bok een goede gezelschap als er geen plaats is voor een ander paard. Om toch een kuddedier erbij te hebben, word vaak een geit of bok in de wei gedaan. Dan hebben ze toch nog iets gezelschap aan elkaar.

• corine

hallo,

om even op de vraag door te gaan over dat urine drinken!

ik heb twee bokjes (en drie geiten) en 1 bokje doet dat ook, z`n leuter steekt zo ver mogelijk uit en dan drinkt hij zijn eigen urine op.

ze vervelen zich absoluut niet!!!

kan dit een teken zijn dat hij iets tekort komt of heeft het gewoon iets met hormonen te maken (er lopen tenslotte een paar geiten bij)

overigens zijn mijn twee mannekes vandaag gecastreerd tot mijn spijt (ze gave leuke jonkies en wilde ze ook zonder dat graag man laten blijven maar ik heb een geitje die geen jong meer mag krijgen i.v.m. een slechte bevalling en dood lam.

nou dus m`n twee vraag:

mijn ene bok heeft een giga mooie en grote sik en hele mooie horens hebben ze allebei. de sik van de ander is nog maar net aan het groeien (zijn beide 1.5 jaar)

stopt die “baardgroei ” nu of gaat dit nog door???

vond het wel super leuk.

groetjes corine en ik hoop dat iemand antwoord op mijn twee vragen weet

• yacente

Het urine drinken heeft met de hormonen te maken. Je ziet het ook veel vaker in de herfst dan in het voorjaar, dat komt omdat de herfst de bronstperiode is.

Als je bokken op oudere leeftijd laat castreren (volwassen), dan zullen ze hun haar verliezen. Ze zullen niet compleet kaal worden, maar het zal veel minder worden. De sik zal wel blijven, maar ook die zal ws. minder worden. De horens zullen niet veel meer doorgroeien.

Als je die dieren jong laat castreren (voor hun eerste winter), worden het over het algemeen ‘grote geiten’. Bij landgeiten hebben de bokken prachtige lange haren en grote horens. Bij bokken die op latere leeftijd gecastreerd zijn, worden de haren wat minder en groeiende de horens lang niet zo hard meer, maar bij bokken die op jonge leeftijd worden gecastreerd, wordt de beharing nauwelijks langer dan van een geit en de horens worden wel iets zwaarder, maar niet echt groter dan van geiten. De schofthoogte wordt wel wat groter. Vaak zijn gecastreerde bokken heel erg aanhankelijk.